HAMER MET EEN HART

België’s grootste veilinghuis, Servarts, organiseert de maandelijkse veilingen in het Paleis voor Schone Kunsten. Veilingmeester Philip Serck is bezeten door zijn job.

De maandelijkse veilingen in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel zijn een begrip in de wereld van kunst en antiek. Sinds juni 1989 staat de NV Servarts in voor die veilingen. “Servarts nam de hamer over van de Dienst der Tentoonstellingen die al zestig jaar veilingen had georganiseerd in het PSK,” zo legt de 43-jarige Gentenaar Philip Serck uit. Hij ontleedt “Servarts” in “servir” en “arts”, een dienstbaarheid aan de kunst.

In 1964 bedroeg de omzet amper 32 miljoen frank maar in het jaar dat Servarts opdook, 1989, kwam het veilinghuis al uit op 232 miljoen frank. Philip Serck: “We draaien al enkele jaren rond 320 miljoen frank. De uitzonderlijke verkoop van een kasteelinboedel stuwde ons vorig jaar naar een recordverkoop van goed 700 miljoen.”

Het gaat telkens om “hamerprijzen”. Bij die bedragen moeten nog de “roepkosten” geteld worden, doorgaans 20%, maar in het geval van “volgrecht” 24%. Het “volgrecht” houdt in dat de kunstenaar of zijn erfgenamen bij elke openbare verkoop recht heeft op een bepaald percentage van de verkoopprijs. In de buurlanden ligt het volgrecht lager of bestaat het helemaal niet. Idem dito voor het reproductierecht voor foto’s in reclamebrochures. Serck pleit voor een Europese regelgeving die voor iedereen de lat gelijk legt.

De veilingmeester blikt ook voor een ander teer punt richting Europa. Volgens hem is op korte termijn een “goed juridisch kader” nodig om de verkoop via internet te regelen. “Internet is geen directe bedreiging van de veilinghuizen. De klassieke verkoop van kunst en antiek zal wel altijd in de veilingzalen gebeuren omdat direct contact met het object essentieel is. Maar voor verkopen waarbij geen subjectieve factoren spelen, kan internet aanvullend zijn.”

Servarts werkt volop aan een aparte internetsite waarop de volledige catalogus zal staan. “Vandaag zijn we, net als de meeste andere veilinghuizen, op het net aanwezig onder www.antiques-world.com/beaux-arts.htm.”

Serck is een echte selfmade man die van zijn hobby zijn beroep maakte. Wat iemand tot een succesrijke veilingmeester maakt? “Moeilijk te zeggen. Hij moet uiteraard een goede algemene basis hebben, maar vooral open staan voor mens en kunst. Hij moet elk object ‘verstaan’. Bij de verkoop verdedig ik de stukken en probeer hun geest over te brengen op de kopers. Een veilingmeester is geen machine. Toen ik vorig jaar twee Brueghels afhamerde en mocht aankondigen dat het Museum voor Oude Kunst één van de meesterwerken had aangekocht, veerde de zaal recht en applaudisseerde. Dat bezorgde me kippenvel.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content