Hamer en nagel
Publiganda is het Vlaamse nummer één in de Internationale van Hamer en Nagel. Meer buitenlandse opdrachten stromen binnen bij de Gentse standbouwer. Publiganda werd tegen het licht gehouden door Ernst & Young Entrepreneurial Consulting. Met goed gevolg?
P ubliganda verhoogde de brutomarge van 29% naar 33% na een scanning van Ernst & Young Entrepreneurial Consulting. In de ateliers aan de Brugse Poort in Gent is geen vierkante meter meer vrij. Arbeiders met T-shirts van Publiganda boren, schaven, frezen, kloppen, zagen, schilderen aan opdrachten voor de beurzen Decosit, Frugrama, Matexpo in het binnenland en stands voor Baxter, Spectrametrics en Barry Callebaut in Stockholm, Barcelona en Parijs. De herfst van 1999 wordt druk voor het nummer één van de Vlaamse standbouw.
Baas, geef ons een jobbeschrijving
Publiganda stelt 45 mensen tewerk, een aantal dat verdubbelt indien men de vaste onderaannemers (schilders, schrijnwerkers) erbij telt. Zeven medewerkers, voordien veertien, rapporteren vandaag aan bedrijfsleider Koen Bogaert. De vraag luidde geruime tijd: baas, geef ons een jobbeschrijving. Dat viel niet algemeen in goede aarde, want het gaf een vervelend gevoel van afbakening en beknelling. Uit de vraag om een jobbeschrijving en lange discussies daaromtrent groeide de bestelling bij Ernst & Young Entrepreneurial Consulting van een Oscan ( Onderneming Scanning). Koen Bogaert: “Ik ken Jo Sanders van bij de Jong Economische Kamer en we zijn altijd bevriend gebleven, dus die Oscan van hem leek me wel wat. Hij kende ons bovendien, want schreef zijn eindverhandeling bij Vlerick over Publiganda.”
De Oscan
vergemakkelijkte het gesprek bij Publiganda. Koen Bogaert: “Voor de eerste maal ontstond een volledig beeld van het bedrijf. Het is een instrument om met de medewerkers te dialogeren, anders praat je in het wilde weg. Uit de Oscan en de gesprekken leid je taken af, en dan heb je automatisch je jobbeschrijvingen.”
Koen Bogaert zegt dat hij al twintig jaar vol goede wil is om het personeel nauwer te betrekken bij de onderneming: “Ik moet echter bekennen dat het vaker bij wensen bleef dan bij het stellen van daden. Te veel dingen hield ik toch voor mezelf. Het gevolg van de Oscan-analyse is dat de creativiteit van het middelmanagement is aangeboord – een grote openbaring. Ik heb minder het gevoel dat ik moet trekken. Nu zijn er zeven kaderleden die werken aan de vooruitgang van de zaak. Er werd een aankoopfunctie gecreëerd naast een productiefunctie. We bouwen meer expertise op voor projectmanagement, dat is de toekomst. De sfeer is fel verbeterd. Vroeger was het matter, nu is er groter enthousiasme. Het is niet meer zes minuten lachen per dag, maar om de zes minuten lachen.”
Twee assen
Publiganda heeft één activiteit (standbouw) en een dochter, Dimensys, voor de constructie van vaste structuren. De omzet van Publiganda bedroeg vorig jaar 237 miljoen frank, waarvan 30% in het buitenland. De dochter draait 60 miljoen frank omzet in blijvende structuren voor showrooms en verkooppunten, bijvoorbeeld de mobiele toonbanken van de NMBS en de bruinhoek bij Hugo Van Praag. In 1999 dient de omzet van Publiganda 270 miljoen frank te zijn. Koen Bogaert: “Van de inrichting van musea à la In Flanders Fields in Ieper blijven we voorlopig af, hoewel het een natuurlijke verlenging is van onze activiteit. We hebben nu al veel opdrachten in onze niche en een groeiend ruimtegebrek. Dat laatste moeten we binnen de vijf jaar oplossen.” Een correcte prijs met voor- en nacalculatie wordt essentiëler, zegt Koen Bogaert: “De prijsberekeningen zullen geautomatiseerder verlopen, kwestie van vast te stellen waar we geld verdienen en waar niet. Op tijd leveren waar ook ter wereld is eveneens een prioriteit.”
De Belgische klassiekers
in het vak zijn uitgewied. Publiganda werd het nummer twee en het nummer één is Conceptexpo uit Waver, met een omzet van 400 miljoen frank en een dubbele activiteit: winkelinrichting en standbouw. In het buitenland waren er al heel wat fusies. In België ook, maar dan op kleine schaal. België is één van de goedkoopste producenten van stands. Koen Bogaert: “De budgetten voor stands van Belgische bedrijven zijn relatief klein. Dus moeten wij werken op een goedkopere, slimmere wijze, zonder de kwaliteit op te offeren. Ons land heeft slechts een handvol beurzen met een internationale uitstraling: onder meer Decosit (met deelnemers uit tachtig landen), Interieur in Kortrijk, Label Expo op de Heizel en ook Seafood, als antenne van een Amerikaanse organisator in Boston.” De Belgische markt schommelt erg, een gezonde continuïteit ontbreekt. Publiganda zit meestal in binnenlandse projecten. Maar, ondernemingen als Agfa-Gevaert worden gevolgd voor hun internationale tentoonstellingen in Buenos Aires, Singapore, Istanbul enzovoort. Koen Bogaert: “Het kan hier dikwijls heel hectisch zijn met zaterdag- en zondagwerk. De medewerkers hebben een zeer wendbare en creatieve job. Zij zien snel het resultaat van hun inspanningen.”
FRANS CROLS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier