Groeikansen in studentenarbeid
Deltaworx, het eerste Belgische uitzendbureau dat zich enkel op studenten richt, krijgt een kapitaalinjectie van 1,125 miljoen euro. CEO Jeroen Poels en zijn team willen dat kapitaal gebruiken om uit te breiden en verder te kijken dan de klassieke sectoren voor studentenjobs, zoals de horeca en de evenementenbranche.
Wie de hoofdzetel van Deltaworx in Antwerpen binnenstapt, merkt direct dat het een atypisch uitzendbedrijf is. Zeg trouwens niet ‘uitzendkantoor’ tegen de drie vestigingen – naast Antwerpen ook in Gent en Brussel – maar ‘clubhouse’. “Studenten komen hier even langs voor ze aan hun opdracht beginnen, zegt CEO Jeroen Poels (23). “Ze komen hier wat studeren, lezen, Playstation spelen. We zijn het enige Belgische uitzendbedrijf dat uitsluitend met studenten werkt. Voor ons geen duur netwerk van kantoren.”
Poels oogt ontspannen. Hij kreeg dit jaar al twee keer goed nieuws te horen. Om te beginnen is de regeling rond studentenarbeid aanzienlijk versoepeld. Een student mag sinds begin dit jaar 475 uren studentenarbeid presteren in plaats van de vroegere 50 dagen. “Dat is voor ons een ongelofelijke verademing. Studenten kunnen veel flexibeler worden ingezet”, zegt hij. “Ik zie groeikansen voor ons bedrijf. Tot eind vorig jaar hadden wij problemen om korte shifts in te vullen. Of een student drie uren of acht uren per dag werkte, dat werd geregistreerd als één dag. Studenten kwamen zo snel aan het maximum van 50 dagen. Maar nu tellen de uren en is dat probleem opgelost. En die 475 uren zijn ook meer dan de 50 keer 8 uren.”
Behalve door de versoepeling van de wetgeving wordt de groei van het bedrijf ondersteund door een kapitaalinjectie van 1,125 miljoen euro door privé-investeerders (zie kader De investeerders). Niet slecht voor een bedrijf met een omzet van 2,4 miljoen euro. In 2014 bedroeg de omzet amper 700.000 euro. Studentenarbeid is relatief goedkoop, maar de marges zijn er hoger dan bij de traditionele uitzendkantoren. “Toch is winst maken niet gemakkelijk. We draaien nog altijd verlies”, zegt Poels. “Maar daar ligt onze focus momenteel niet. We zijn nog volop aan het investeren, onder andere in digitalisering. Deltaworx heeft wel een positieve cashflow.”
Niet enkel horeca
De extra groei moet er volgens Poels komen via een uitbreiding van de sectoren waarin Deltaworx actief is. Tot begin dit jaar was het enkel aanwezig in de horeca en de evenementenbranche. Het leverde tijdelijk personeel voor zowel privéfeesten als bedrijfsevenementen. BMW, Belfius en Maserati waren al klant. Het doel is ook opdrachten te aanvaarden in informatica, administratie, logistiek en marketing. Dat is al bezig. Zo helpt Deltaworx Deliveroo (bedeling van restaurantmaaltijden) wanneer het te weinig fietskoeriers heeft. Er is een afspraak met de goederenbehandelaar Euroports om jobstudenten te leveren voor de administratie en zelfs loketbedienden voor logistieke afhandeling. “We merken ook dat veel kmo’s geen kaas hebben gegeten van sociale media. Studenten die daar heel bedreven in zijn, kunnen daar aan de slag”, aldus Poels.
Poels is een ervaringsdeskundige in studentenarbeid. Op zijn 15de verdiende hij een centje bij als afwasser in een feestzaal in Kapellen. Hij klom op tot kelner en maître d’hôtel. In 2013 – hij was amper 19 – stopte hij met zijn studie kmo-management om Deltaworx op te richten. Bij de start in 2013 telde Deltaworx 60 jobstudenten. Vorig jaar waren 1500 studenten aan de slag via Deltaworx. Het bedrijf beschikt over een database van 5000 kandidaat-jobstudenten.
Poels heeft zijn bedrijf deels uit frustratie opgestart. “Wij zijn de best opgeleide generatie, maar er is een grote jeugdwerkloosheid. Dat is een gek idee. Ik merk nog altijd dat jongeren een mooi diploma hebben, maar geen werk vinden omdat in de vacature expliciet staat dat ervaring vereist is. Dat is een vicieuze cirkel. Daarom zijn studentenjobs een belangrijke opstap naar vast werk later. Het is de start van de opbouw van een cv met massa’s werkervaring.”
Deltaworx mag zich dan enkel op studentenarbeid richten, grote uitzendbedrijven zijn ook in die niche actief. Dreigen die een speler als Deltaworx niet uit de markt te duwen? “Grote uitzendbedrijven zitten ook in die niche omdat hun klanten dat verwachten. Maar eigenlijk is studentenarbeid een aanvulling op hun kernbusiness”, weet Poels. “Bij ons is dat anders. We zijn niet het uitzendbedrijf van de grote volumes. Onze selectie is streng. Studenten krijgen trouwens eerst een opleiding. Ook proberen we het verloop van de jobstudenten te beperken door ze geregeld een andere baan aan te bieden. Sommigen zijn horecajobs na een paar jaar beu en willen iets anders. Het is een mythe te denken dat een jobstudent altijd dezelfde baan heeft.”
Ook in schooljaar
Nog een mythe: het idee dat studenten enkel tijdens vakanties werken. “Compleet achterhaald”, benadrukt Jeroen Poels. “In de markt van de studentenarbeid heeft een verschuiving plaatsgevonden. Studenten willen en kunnen het hele jaar door werken. De reden is dat de modeltrajecten op school passé zijn. Iemand die zijn bachelor of master via een normaal traject afwerkt, is een uitzondering geworden. Studenten nemen soms vakken uit verschillende jaren mee. Een aantal gaat niet voltijds naar school. En zelfs als je toch een klassiek traject volgt, dan ben je als student vaak een halve dag vrij. Studenten willen ook in het schooljaar werken, niet enkel tijdens vakanties. Al is de vraag in de zomer natuurlijk veel groter.”
Poels gaat ten slotte in tegen de stelling dat studenten geen uitzendbedrijf nodig hebben om een job te vinden. Ze raken wel aan de slag via familie en kennissen, is vaak te horen. “Dat netwerk van vrienden en familie bestaat, maar dat geldt slechts voor een minderheid. Ongeveer een kwart van de jobstudenten zijn kinderen of kennissen van het personeel in het bedrijf”, zegt Poels.
Alain Mouton, fotografie Franky Verdickt
“Het is een mythe te denken dat een job-student altijd dezelfde baan heeft”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier