Groeien in human resources kan nog

De uitzendsector maakt moeilijke tijden door, maar Adecco houdt relatief goed stand in een turbulente sector. Onder andere door in te zetten op het plaatsen van schaarse, gespecialiseerde profielen.

In de uitzendsector is het al enige tijd zoeken naar opbeurende verhalen. Vorig jaar kende de sector in België een krimp van 5,6 procent. Maar Adecco Group Belgium, met hoofdzetel in Groot-Bijgaarden, doet het een stuk beter dan veel sectorgenoten. In België biedt Adecco werk aan 75.000 mensen en heeft het een klantenportefeuille van ongeveer 10.000 bedrijven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Adecco een van de bedrijven is in Vlaams-Brabant die volgens de cijfers van de Trends Top 30.000 de meeste werkgeversbijdragen betaalt.

Specifieke cijfers over winst en omzet geeft Adecco niet, maar het is wel bekend dat Adecco Benelux in het vierde kwartaal van vorig jaar een omzetdaling van 6 procent kende. Dat is beter dan het marktgemiddelde. Adecco won op een krimpende Belgische markt ook marktaandeel. “Vanuit de hoofdzetel kregen we de prijs voor het beste Adecco-land in Europa”, zegt Mark De Smedt, topman van Adecco Belux. Daarnaast heeft Adecco als enige van de hr-groepen in België een plaats in de top tien van de beste werkgevers, en kreeg het vorig jaar ook de HR Excellence Award voor Beste Staffing & Recuitment-bedrijf. De hr-groep heeft hier duidelijk een positief imago.

Gespecialiseerde profielen gezocht

“2012 was voor iedereen een moeilijk jaar, ook voor ons”, zegt De Smedt. “Maar de markt is niet ineengestort. Adecco heeft ook ingespeeld op veranderingen in de humanresourcesdiensten. Wij halen in België 70 procent van onze omzet uit algemene uitzendarbeid. Maar daarnaast is Adecco al een tijd bezig met de verdere uitbouw van de divisies voor profes- sional staffing, dat is het plaatsen van gespecialiseerde profielen. Tien jaar geleden was die divisie marginaal. Nu is ze goed voor een derde van de winst. Onze meeste professional- staffingactiviteiten groeien met dubbele cijfers.”

De zoektocht naar schaarse profielen gebeurt door de gespecialiseerde afdelingen van Adecco: XPE, dat op zijn beurt is onderverdeeld in XPE Pharma & Science, XPE Engineering, XPE Finance & Accounting, XPE Customer Care en XPE Medical. Het plaatsen van ICT-personeel gebeurt via het merk Modis. “Vaak wordt gedacht dat dit een gemakkelijke sector is waar er dankzij hogere marges veel meer te verdienen valt, maar zo simpel is dat niet”, zegt De Smedt.

“Ingenieurs en ICT’ers zijn inderdaad moeilijk te vinden, maar je kan hier niet spreken van een boomende markt, om de simpele reden dat er gewoon een constante vraag is naar die schaarse profielen. In andere nichemarkten merk ik toch meer pieken en dalen.”

Adecco zet via XPE meer en meer in op het plaatsen van medische mensen. Hier zal de vraag voor tijdelijk personeel enkel nog toenemen. Volgens sommige schattingen is tegen 2020 de rekrutering van personeel in de gezondheids- en welzijnssector goed voor 20 procent van alle aanwervingen. Het gaat niet alleen om verpleegkundigen, kinderoppassen of laboranten, maar ook zeer gespecialiseerde mensen als artsen, ziekenhuisapothekers en experts die kunnen meewerken aan klinisch onderzoek. “In de medische en wetenschappelijke niches staat Adecco zeer sterk”, benadrukt De Smedt.

De aandacht voor hoge profielen wil niet zeggen dat Adecco de kernmarkt van algemene uitzendarbeid verwaarloost. Maar die is veel conjunctuurgevoeliger en over de toekomst van de arbeidsmarkt is de Belgische Adecco-topman voorzichtig: “Ik denk dat er pas een zacht herstel van de uitzendmarkt zit aan te komen tegen eind 2013, begin volgend jaar. We moeten ook rekening houden met langere periodes van beperkte economische groei. Dat weegt op de hr-sector.”

ALAIN MOUTON, FOTOGRAFIE KRISTOF VRANCKEN

“De markt is niet ineengestort. Adecco heeft ook ingespeeld op veranderingen in de humanresourcesdiensten”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content