GROBBENDONK. HET DOORGEEFLUIK
Biakon verkoopt chemicaliën en additieven voor zowel de voedingsindustrie als de veevoederindustrie. Van Latijns-Amerika over Zuid-Afrika tot
het Verre Oosten.
Jack Verhees werkte bijna twintig jaar lang voor rekening van een derde, alvorens op eigen benen te staan. In 1989 was het zover. Hij stichtte zijn eigen bedrijf (Biakon) en werkte vanuit de Antwerpse Kempen aan een mondiale aanwezigheid. “De ervaring die ik elders opdeed, stelde me in staat om in korte tijd snel en overal te groeien, ” zegt de manager van Biakon, die ingenieur scheikunde en landbouwindustrie is.
In een eerder leven was Verhees aan de slag bij de veevoedergroep Hendrix (inmiddels onderdeel van Nutreco Holding), bij het door Amerikaanse aandeelhouders gekontroleerde Kemin Europa (veevoederadditieven) en bij Innochem (chemiehandel). Met Biakon bouwde hij een verlengstuk aan die aktiviteiten. De KMO uit Grobbendonk commercializeert een vrij volledig gamma van additieven voor de veevoederindustrie (50 procent van alle omzet) en voor de chemische sektor (20 procent). En voorts is er de verkoop van grondstoffen aan de farmawereld (30 procent). In het nieuwe, ietwat in Japanse pagodestijl opgetrokken bedrijfspand van Biakon, precies op de grens tussen Grobbendonk en Herentals, wordt niet geproduceerd. Dit is een louter commercieel en administratief centrum.
“Biakon is in zekere zin een doorgeefluik, ” zegt Verhees. “Wij kopen overal aan en verkopen opnieuw. Noem ons maar een soort tradinghuis, maar dan wel erg gespecializeerd. Bepaalde additieven worden volgens een eigen formule en een eigen procédé aangemaakt door derden, die in onderaanneming voor ons werken. Wij staan altijd en overal zelf in voor de kwaliteitskontrole. “
In 1993 tekende Biakon voor grosso modo 50 miljoen omzet, bijeengefietst door twee mensen (zaakvoerder Verhees zelf en Miet Hendrix). In het buitenland bouwde Jack Verhees een netwerk van agenten uit, die (al dan niet exclusief) per land zoeken naar de afzetkanalen. Biakon telt vandaag zo’n twintigtal agenten a rato van één per land. “De uiteindelijke kopers zijn overwegend grote industriële groepen of handelshuizen, ” zegt Verhees. “De grootste moeilijkheid bij de start bestond uit het vinden van de juiste commerciële personen. Als je dan ook een weg weet te vinden door het administratieve bos van elk land, ben je definitief gelanceerd. Ik denk dat Biakon zowel in het ene als in het andere behoorlijk geslaagd is. “
JACK VERHEES (BIAKON)Geloof in snelle groei en verdere expansie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier