Gouden oortjes

Op zoek naar een origineel eindejaarsgeschenk? Het Belgische juwelenhuis Casa Gi pakt uit met de duurste mp3-hoofdtelefoon ter wereld: 4000 euro. De oortjes zijn vervaardigd uit 18 karaats goud en bezet met 118 diamanten.

De Belgische ontwerper van luxejuwelen Casa Gi International is in snel tempo de internationale markten aan het inpalmen. Het bedrijf, dat pas in 2003 werd opgericht, is al actief in tien landen, waaronder Japan, Kazachstan, Turkije, Australië en Canada. Ginette Vermeirsch en Stefan Leemans hebben concrete plannen om in 2009 ook naar Moskou en Vladivostok te trekken.

De deelname aan de Millionair Fair in Moskou eind vorige maand past in die marktintrede. De Belgen presenteerden daar de duurste oortjes ter wereld: een gouden hoofdtelefoon ter waarde van 4000 euro die deel uitmaakt van de Monteverdicollectie. Het juweelgadget is vervaardigd uit 18 karaats goud en bezet met 118 diamanten.

Eerder opende het Belgische juwelenbedrijf ook al een productie-eenheid in Panyu, China, om van daaruit de Chinese markt te bevoorraden. De productie voor de rest van de wereld blijft gecentraliseerd in Antwerpen.

Niet toevallig Antwerpen

De geschiedenis van Casa Gi International als een Belgisch bedrijf dat handgemaakte luxejuwelen ontwerpt, gaat terug tot 2003. Ginette Vermeirsch richtte de onderneming toen op, samen met zakenpartner Jan Leemans. Eerder had Vermeirsch al ruime ervaring opgedaan bij juwelier Reichman-Barucci en bij Juwelen Brutt. Niet toevallig werd als vestigingsplaats gekozen voor Antwerpen, nog steeds hét centrum van de diamantsector.

Inmiddels stelt Casa Gi zestien mensen tewerk. De juwelenproducent is gelieerd aan de Antwerpse diamanthandel Gemmata, de select diamantair van producent Rio Tinto Diamonds. De eerste collecties van het huis werden ontworpen door de Italiaanse designer Antonio Farina, in nauwe samenwerking met Ginette Vermeirsch. Later tekende ook Riccardo Angeletti – van de Italiaanse accessoiremaker Dido’s Design – collecties, en inmiddels worden ook binnenshuis juwelen ontworpen en gemodelleerd. De basis van elke Casa Gi International-collectie bestaat uit drie tot vier items, maar de nadruk ligt op ringen en hangers. Daarnaast omvatten de collecties ook oorbellen, armbanden en halskettingen, en – voor de mannen – dasspelden, manchetknopen en ringen.

Chirurgische precisie

Het midden in de Antwerpse diamantbuurt gevestigde Casa Gi heeft zijn succes onder meer te danken aan het gebruik van een speciale techniek, de zogenaamde passion setting: de juwelenmaker legt de diamanten met chirurgische precisie tegen elkaar. Iets waarvoor de ambachtslui een microscoop nodig hebben.

Intussen is ook Stefan Leemans – de 26-jarige zoon van Jan Leemans – bij de juwelenproducent aan de slag gegaan. Deze handelsingenieur met een specialisatie in financiering bepaalt voortaan de strategie van Casa Gi International. Stefan Leemans: “We zullen nu in eerste instantie focussen op de Belgische markt. Het kan vreemd klinken, maar we realiseren hier slechts ongeveer 5 procent van onze omzet. Dat moet veel beter, zeker omdat we een Belgisch bedrijf zijn.” (T)

Door Jos Sterk

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content