Goud voor Mercedes

De Mercedes-Benz Actros, bekroond als “Truck of the Year 1997”, is de meest revolutionaire “zware jongen” op de Salon voor Bedrijfsvoertuigen in Brussel.

Tweemaal achter elkaar mocht Mercedes-Benz de titel “Van of the Year” achter zijn naam schrijven in het segment van de bestelwagens : in 1995 met de Sprinter, in 1996 met de Vito. En nu haalt het merk ook nog goud met een nieuwe vrachtwagengamma. Op 17 januari wordt de trofee “Truck of the Year 1997” overhandigd aan Dr. Kurt Lauk, directeur van de afdeling bedrijfsvoertuigen bij Mercedes. Sedert de eerste uitreiking van de trofee in 1977 staat Mercedes-Benz nu al voor de derde keer (’85, ’90, ’97) op het ereschavotje in de categorie van de zware vrachtwagens.

Technisch bekeken, is de Actros de meest revolutionaire vrachtwagen op de markt. De opmerkelijkste nieuwigheid is het elektronische Telligent System, dat constant in verbinding staat met de boordcomputers van de CAN-databank ( Controller Area Network). Dit elektronisch brein neemt onder meer ook diverse taken over van de chauffeur, die alleen nog de banden, de ruiten en de buitenspiegels moet nakijken ; brandstof en koelvloeistof, olie van motor en stuurmechanisme, lucht- en brandstoffilters, batterijen en remmen worden gecontroleerd door Telligent-functies.

De Actros heeft geventileerde schijfremmen en ABS op alle wielen (dankzij Telligent is de remafstand 20 meter korter). Hij wordt aangedreven door gloednieuwe turbodiesels met intercooler en vier kleppen per cilinder : een V6 van 12 liter (313, 345, 394 of 428 Din pk) of een V8 van 16 liter (476, 530 of 571 Din pk). De motoren hebben een levensduur van minstens een miljoen kilometer.

Het koetswerk vertoont duidelijke “familietrekken”, maar de aërodynamische eigenschappen en de windgevoeligheid (-17 % tegenover de voorganger) zijn fel verbeterd. De comfortabele kip-cabine (47 % meer vrije ruimte en een stahoogte van 1,56 tot 1,92 meter, naargelang van de versie) is beschikbaar met drie veringvarianten.

Dankzij de nieuwe dieselmotoren van de serie 500, het lagere brandstofverbruik, de verbeterde aandrijflijn, de verfijnde aërodynamica, de servicebeurten om de 100.000 km en het grotere laadvermogen, liggen de bedrijfskosten van de Actros bijzonder laag. De onderhoudskosten daalden met 60 % tegenover de voorganger, de herstellingskosten met 40 %.

PATRICK OP DE BEECK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content