Glanzende huid
Met de keuze voor Beiersdorf zitten we weer in het verhaal van een grote, bekende naam met een lange, glorieuze geschiedenis, maar waar door het (wat) achterblijven van de huidige resultaten de koers een dipje kent. Beiersdorf werd opgericht in 1882 en haalde vorig jaar een groepsomzet van 6,1 miljard EUR met bijna 17.000 werknemers. Het aandeel maakt deel uit van de DAX-index, want in de wereld van de huidverzorgingsproducten is Beiersdorf een absolute wereldmarktleider. Op de eerste plaats dankzij Nivea, een benijdenswaardig krachtig merk met 93 % globale merkerkenning en in zijn categorie erkend als het meest betrouwbare merk in Europa. Een product voor iedereen en overal, op elk moment van de dag. In België is Nivea het best verkochte product in liefst 6 categorieën (lichaam, gezicht, zon, man, deodorant en douche). Wereldwijd steeg het product tot 183 nummer-1-plaatsen in diverse categorieën vorig jaar (was nog 179 in 2012). Beiersdorf en Nivea zijn weliswaar innig verbonden, maar we mogen de groep niet vereenzelvigen met dat ene product. Andere bekende merknamen zijn Eucerin (product huidverzorging uit de apotheek, ook aanbevolen door dermatologen voor gezonde en mooie huid), La Prairie (overname uit 1991; leider in celtherapie tegen veroudering van de huid), Labello (het kleine zusje van Nivea, wereldleider in lipverzorging; 160 miljoen balsemsticks per jaar) en Hansaplast (de nummer 1 in pleisters in Europa). Met dit scala aan verzorgingsproducten hebben we nog niet de hele groep voorgesteld. In de eerste 9 maanden van dit jaar kwam 17 % van de groepsomzet van tesa, onder meer een toonaangevend bedrijf in kleefbanden. Belangrijk om mee te geven, is dat de marges bij tesa hoger liggen dan bij de huidverzorgingsproducten (vorig jaar 16,9 % ebit-marge bij tesa versus 12,5 % in huidverzorging) met een vergelijkbaar groeiritme. Vandaar dat deze activiteit nog steeds deel uitmaakt van de groep. Beiersdorf staat natuurlijk uiterst sterk op de Europese markten, maar is ook heel sterk doorgedrongen in de opkomende landen. Vorig jaar was het eerste jaar waarin uit de emerging markets meer omzet (52 versus 48 %) werd gehaald dan in de mature, westerse landen. De groep staat bekend als een gestage groeier en dat zorgde voor een hoge waardering. Maar dit jaar is het moeilijker om de doelstellingen helemaal te kunnen waarmaken. Bij het begin van het jaar werd een vergelijkbare groei van de groepsomzet met 4 tot 6 % vooropgesteld, met een ebit-marge lichtjes boven die van 2013 (13,2 % ebit-marge). In de eerste 9 maanden is er een vrij stabiele omzet (+0,9 %), tot 4,72 miljard EUR. Maar de organische groei bedroeg wel 4,3 %, net binnen de vooropgestelde vork en er is sprake van een toename van de ebit-marge tot 14,2 % (13,9 % in huidverzorging en 15,9 % voor tesa). De markt was opgelucht dat bij de aankondiging van de derdekwartaalcijfers de objectieven werden gehandhaafd, terwijl concurrenten als L’Oreal en Unilever veel voorzichtiger waren. De vergelijkbare omzetgroei van 4 tot 6 % bleef gehandhaafd (4 % voor tesa met ongeveer 16 % ebit-marge, maar 6 % omzetgroei voor huidverzorging met circa 13 % ebit-marge).
Conclusie
We starten de opvolging van Beiersdorf met een positief advies. Tegen 22 keer de verwachte winst 2015 en een ondernemingswaarde (ev) van 13,5 keer de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) is het aandeel verre van goedkoop, maar wel goedkoper dan de jongste jaren. Zonder referentieaandeelhouder maxingvest (50,5 % van de aandelen) was Beiersdorf wellicht al in handen van een groep genre Procter&Gamble of Unilever.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier