Gids in oerwoud van subsidies

De bureaucratie van overheidssubsidies is allesbehalve sexy. Eindeloze regeltjes, loketten en formulieren schrikken veel Belgische bedrijven af. Voor PNO Consultants in Zaventem zijn ze een goudmijn.

Geld incasseren zonder daar iets voor te doen. Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar PNO Consultants biedt het aan. Wie graag subsidies wil ontvangen maar geen zin heeft om dat zelf te regelen, kan aankloppen bij dit adviesbureau in Zaventem.

Tegen betaling van 10 % à 20 % van de uitgekeerde subsidies neemt PNO Consultants zijn klanten al het papierwerk uit handen. Dit alles onder het motto no cure no pay, en met de belofte dat de subsidieaanvraag zeer waarschijnlijk iets oplevert. “Net als onze klanten hebben wij geen zin om onze tijd te verprutsen,” vertelt Johan Cuypers, manager van PNO België. “Ons slagingspercentage is meer dan het dubbele van het gemiddelde.”

Wat twintig jaar geleden begon als een afstudeerproject van drie Nederlandse studenten is inmiddels uitgegroeid tot een internationaal bedrijf met 160 werknemers en een jaaromzet van 16 miljoen euro. PNO Consultants heeft zes Nederlandse vestigingen en sinds 2000 ook één in België, waar acht mensen werken. “In België heeft PNO een onontgonnen markt gevonden,” aldus Cuypers. “Nederland is veel meer consultancy minded, daarbij vergeleken is België nog een green field.” Veel Belgische concurrenten heeft PNO dan ook niet. “Er zijn veel kleine bedrijfjes die zich alleen met één domein bezighouden, maar weinig spelers die in de breedte bezig zijn, zoals wij.”

Het adviesbureau houdt zich bezig met subsidies op vier gebieden: investeringen in innovatie, opleidingen en trainingen, export, en milieu. Daarvoor klopt PNO aan bij zowel Belgische overheden als de Europese Commissie. De helft van de subsidies die worden binnengesleept, komt van de EU, de rest van de Vlaamse, Waalse en Brusselse overheden. Bij de Europese subsidies lukt dat in twee derde van de gevallen, bij de Belgische aanvragen is de slagingskans ongeveer 95 %.

De onderneming heeft enkele bekende klanten, zoals Interbrew, Carrefour en Philips, maar werkt ook voor KMO’s. Cuypers: “Die laatste groep laat enorm veel geld liggen.”

Mathilde Sanders

“KMO’s laten enorm veel geld liggen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content