Geschenkenwinkel Descamps is Oost-Vlaamse laureaat Boost Uw Business

BNP Paribas Fortis
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

26 oktober 2017, 11:30 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 07:14

Voor kleinhandelszaken en zelfstandigen is het opstarten van online activiteiten vaak geen evidentie. Met de Boost Uw Business-wedstrijd reikt BNP Paribas Fortis deze ondernemers de hand. In Oost-Vlaanderen gaat de prijs naar de zussen Greet en Katelijn Descamps. Zij krijgen een jaar lang een digitale coach ter beschikking.

De geschenkenwinkel Descamps in Etikhove, een deelgemeente van Maarkedal, is een echt familiebedrijf. Vader en moeder Descamps startten de zaak in de jaren 50. Vader was een fietsenmaker en elektricien. Na zijn dood werd het een winkel met elektrische toestellen en huishoudartikelen.

Vandaag is de tweede generatie aan zet. Katelijn Descamps baat de winkel uit samen met haar zus Greet: “Mijn zus stapte na haar studie mee in de winkel van mama. Zelf was ik binnenhuisarchitect, maar 15 jaar geleden ben ik er ook bij gekomen. Intussen zijn we een echte geschenkenwinkel met een gamma van bloemen, verantwoord speelgoed, juwelen en decoratie- en huishoudartikelen, maar bijvoorbeeld ook schoolgerief of andere seizoensgebonden producten.”

Op zoek naar unieke geschenken

De zussen Descamps zijn gedreven ondernemers, die opstaan en gaan slapen met hun winkel. “We zijn open van maandag tot en met zondagmiddag”, vertelt Greet. “Maar daarmee is het werk niet af. Op zondagnamiddag gaan we heel vaak op stap naar speelgoedbeurzen of andere plekken om nieuwe artikelen te ontdekken. We bezoeken ook speciale beurzen in Amsterdam en Parijs, waar we op zoek gaan naar speciale zaken die je niet in de grote ketens vindt. Zo kunnen we als kleine winkel toch het verschil maken in ons aanbod.”

“Ons voordeel op zo’n momenten is dat we een uitgebreid assortiment hebben en dat we de ervaring hebben om mensen te adviseren. Klanten vinden hier altijd wel iets naar hun smaak en budget.”, legt Katelijn uit.

Facebook werkt

Net zoals vele kleinhandelszaken moet Descamps de concurrentie aangaan met ketens en onlinespelers. “Het is niet evident om te overleven in deze moeilijke tijden. De klant is verwend. Vaak telt alleen nog de prijs en wij kunnen en willen niet meegaan in een prijzenoorlog. Of ook het verwachtingspatroon dat je elk product kan bestellen en binnen de 24 uur gratis geleverd kunt krijgen. Helaas werkt het niet zo.”

De zussen Descamps zijn echter geen doemdenkers. Ze passen zich aan. Greet: “Een tijd geleden zijn we bijvoorbeeld begonnen met een Facebook-pagina voor de winkel waar we onze nieuwe producten voorstellen, acties aankondigen, foto’s uit de winkel plaatsen,… We keken ervan op hoeveel reactie dat oplevert. Je merkt ook dat mensen dan in de winkel naar dat specifieke product komen vragen. Zoiets werkt dus wel.”

Dit geeft ons het duwtje in de rug dat we misten.

Thuis in het digitale kijken

Greet en Katelijn Descamps willen graag op die ingeslagen weg verdergaan. Ze hebben een e-mailadres en een Facebook-pagina, maar nog geen eigen website. “Toen we de aankondiging zagen van de Boost Uw Business-wedstrijd van BNP Paribas Fortis, dacht ik: dat is iets voor ons. En tot onze grote verbazing hebben we gewonnen. Nu kunnen we samen met onze coach die helemaal thuis is in het digitale kijken hoe wij onze winkel het beste kunnen promoten in deze tijden. Dat is echt fantastisch. Het is het duwtje in de rug dat we nodig hadden”, vertelt Greet.

Haar zus knikt instemmend: “Ik ben bijna 60 en ken er weinig van. Maar ik besef dat we erin mee moeten. Het is verbazend om te zien wat zo’n bericht op Facebook teweegbrengt. We kunnen dus niet meer zonder en ik zal mij er ook in verdiepen. Want we hebben ook al eens een virus binnen gehad via een mail. En sindsdien laat ik de computerzaken liever aan mijn zus over.”

“We hebben een eerste contact gehad met onze coach en dat was positief”, vult Greet aan. “We zijn enthousiast en we hopen hier zeer concrete tips en adviezen uit te halen. We halen er trouwens nu al veel positieve energie uit en dat is op zich al een mooie beloning.”

Lees ook de interviews met andere winnaars op www.trends.be/boostuwbusiness