GEORGE GUTELMAN. ÉÉN LETTER VERSCHIL
George Gutelman was ooit de topman van luchtvaartmaatschappij TEA. Die ging over kop, maar dubbelganger EBA doet het intussen uitstekend. En daarbij is de stempel van George Gutelman duidelijk merkbaar.
Gutelman zelf is in al die tijd weinig veranderd, behalve misschien op één punt : de diskretie die hem al kenmerkte toen hij werd verkozen tot Manager van het Jaar, is nu een obsessie geworden. Dat is één van de grote lessen die hij in 1991 uit het faillissement van TEA heeft getrokken : “Als een bedrijf te sterk gepersonalizeerd wordt, loopt het nooit goed af. “
Enkele maanden voor het faillissement ging George Gutelman nog op zoek naar een partner. Tevergeefs. Les nummer twee : “Je moet geen partner zoeken als het slecht gaat, maar als het bedrijf groeit en bloeit. ” Een wijsheid die anderen ook vandaag in de oren zouden moeten knopen.
Tijdens zijn zoektocht kwam hij in kontakt met Victor en Albert Hasson van de groep City Hotels. De gebroeders namen uiteindelijk het bedrijf én George Gutelman over. Als consultant startte Gutelman een nieuw bedrijf op dat als twee druppels op zijn voorganger leek. In februari 1992, nog geen zes maanden na de likwidatie van TEA, kon het eerste toestel met de kleuren van EBA opstijgen.
George Gutelman is er rotsvast van overtuigd dat alleen de aankoop van vliegtuigen TEA de das heeft omgedaan. Voor het overige verloochent de gewezen baas van TEA niets van zijn visie op de luchtvaartsektor. De afwikkeling van het faillissement en het sukses van EBA lijken hem trouwens gelijk te geven. Verschillende bedrijven uit de TEA-holding hebben het goed gedaan. Dat is het geval met TEA UK (nu Excalibur) dat door het personeel werd overgenomen, en met TEA Zwitserland, dat eveneens gedeeltelijk door het personeel werd opgekocht. Alleen TEA Italië, dat overging naar het Vaticaan, werd feitelijk gelikwideerd.
Naast de TEA-holding zijn twee andere bedrijven opnieuw gestart. Ze kennen beide een flinke groei : het opleidingscentrum EATC (Europe Air Training Center) en TEA Tax Free Shop, dat werd opgekocht door George Gutelman en zijn echtgenote zelf. Uiteindelijk is alleen Teamco (helikopteronderhoud) samen met TEA France ter ziele gegaan.
Als men bovendien weet dat EBA momenteel ongeveer dertig vluchten per dag verzorgt, waarvan drie lijnvluchten, en dat het elf toestellen in de lucht heeft, begrijpt men beter waarom George Gutelman ondanks alle problemen op één ding trots is : “Het was een financieel maar geen sociaal failliet. ” Naast de bedrijven die door hun personeel werden overgenomen, zijn negentig procent van de mensen van EBA oudgedienden van TEA. Alleen dat lettertje verschilt…
GEORGE GUTELMANBlij dat hij zoveel banen heeft gered.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier