Geniet met mate

TWITTER De app voor korte berichtjes keert terug naar de oude tijdlijn. © Getty Images/iStockphoto

Na jaren van inspanningen om aandacht te krijgen, gaan de sociale netwerken op de rem staan.

De opmars van het fastfood in de jaren tachtig leidde tot de slowfood-beweging en de verspreiding van reality-tv inspireerde de slow-tv. In 2019 zal het voortdurende gezoem van smartphones door meldingen, boodschappen, tweets en posts de slow social in het leven roepen. De trend is al bezig. Vroeger deden sociale netwerken al het mogelijke om hun diensten ‘vloeiend’ te laten verlopen, waardoor het delen en doorsturen van posts en boodschappen makkelijk was. Nu beginnen ze voorzichtig op de rem te duwen.

In juli stelde WhatsApp een limiet aan het aantal mensen of groepen waaraan één boodschap in één keer kan worden doorgestuurd. Instagram introduceerde een melding You’re all caught up, die betekent dat je alle nieuwe posts van de afgelopen twee dagen gezien hebt en je dringend met iets anders bezig moet houden. Facebook lanceerde een functie waarmee gebruikers kunnen kijken hoeveel tijd ze verspillen op het sociaal netwerk en waarmee ze meldingen een tijdje kunnen laten snoozen. In september kondigde Twitter aan dat gebruikers terug konden gaan naar de oude tijdlijn die tweets in omgekeerd chronologische weergeeft.

Facebook heeft liever dat gebruikers hun portie polariserende meningen en vakantiekiekjes matigen, dan dat ze uitgekeken raken op het netwerk.

Als die veranderingen werken en er andere volgen, zullen sociale netwerken misschien een daling constateren van het aantal engagements (hoeveel tijd mensen aan hun diensten besteden). Een bedaardere gang van zaken is op de lange termijn een goede manier om de gebruikers tevreden te houden en verwijten over virale desinformatie en scheldpartijen te vermijden.

Snelheidsbeperking

De algoritmetijdlijn van Twitter zorgde ervoor dat dingen makkelijker de ronde deden op het internet. Dat gold ook voor de functies van WhatsApp om makkelijk te forwarden. Het oprichten van barrières die voorkomen dat berichten viraal gaan, is misschien de eerlijkste aanpak van het probleem van desinformatie, zonder dat sociaalnetwerksites moeten beoordelen wat waar is. Er is anekdotisch bewijs dat zulke snelheidsbeperkingen werken. In India is de controle bij WhatsApp op forwarden strikter dan elders, ten gevolge van een reeks lynchpartijen na ongegronde geruchten die viraal waren gegaan. En het blijkt dat die beperkingen het gewenste effect hebben.

Facebook, dat Instagram en WhatsApp bezit, zegt dat het wil dat de tijd die mensen aan zijn netwerken besteden “doelbewust, positief en inspirerend” is. Daarmee erkent het dat voortdurend naar het scherm staren een schadelijk effect heeft op gebruikers. Facebook heeft liever dat ze hun portie polariserende meningen en vakantiekiekjes matigen, dan dat ze uitgekeken raken op het netwerk en ermee stoppen.

De nieuwe tijdmetingsfuncties doen denken aan verkeersborden en parkeerplaatsen langs de informatiesnelweg. U mag in 2019 meer borden en verkeersdrempels verwachten.

De auteur is redacteur nieuws van The Economist

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content