Geen vieze papjes meer

De Condor, een orale 3D-scanner, komt volgende maand op de markt. Daarmee kleurt de digitalisering van de tandartsenpraktijk een beetje Belgisch. Het Gentse bedrijf achter de technologie droomt hardop van een notering op Alternext.

In het hoofdkantoor van MFI, aan de Gentse Blaarmeersen, werken twintig mensen. Maar dat blijft niet zo. Afgaande op de reacties tijdens een internationale vakbeurs begin december in Parijs, wordt de orale 3D-scanner van MFI een succes. “Wij denken ons personeelsaantal in de komende twee jaar te verdubbelen”, zegt Guy De Vreese.

Met dank aan de Condor, de 3D-scanner met het formaat en de vormen van een tandenborstel. Het toestel maakt in enkele minuten tijd een volledig gedigitaliseerde, driedimensionale foto van een gebit. Gedaan met de vervelende papjes en onnauwkeurige afdrukken. “Wij denken dat dit apparaat zowel de patiënt, de tandarts als het tandlaboratorium gelukkig kan maken. Eigenlijk is dit de digitalisering waarop de tandheelkunde zit te wachten.”

Guy De Vreese richtte MFI(Medical Franchises & Investments) in 2010 op, en heeft 79 procent van de aandelen in handen. De 56-jarige CEO klinkt als een bescheiden Gentenaar als hij praat over zijn onderneming. Maar eigenlijk is enkel het accent nog Gents. Zijn carrière kende een internationaal verloop, inclusief een aantal jaren in de Verenigde Staten bij Dental and Medical Systems Inc. Wellicht daarom kan De Vreese een gezonde dosis realisme schijnbaar moeiteloos combineren met dromen over de wereld als thuismarkt. Enfin, toch in de niche van de tandartsenij.

Start-up met Franse technologie

Want hoewel beeldtechnologie de rode draad in de carrière van De Vreese vormt, werd hij ondernemer in de dentale sector. Dat heeft hij te danken aan zijn vrouw. De Vreese is getrouwd met tandartse Evelyne Jacquemyns. Met haar begon hij twaalf jaar geleden Remedent-Glamsmile, een bedrijf gespecialiseerd in cosmetische tandheelkunde.

“Dit is niet het eerste bedrijf dat ik begin, maar het wordt zonder twijfel het grootste wat ik ooit heb gedaan”, reflecteert hij. Voorlopig is MFI echter vooral een investeringsvehikel om de ontwikkeling van de Condor te financieren. Het kapitaal komt van De Vreese, enkele kennissen die een vermogen opbouwden in de diamantsector en een handvol tandartsen. In twee rondes brachten zij 2,3 miljoen euro samen. Genoeg om het prototype van de orale scanner marktrijp te maken.

MFI noteert sinds mei vorig jaar op de Vrije Markt van Parijs. De basistechnologie stamt dan ook uit Frankrijk. De octrooien waarop de Condor steunt, staan op naam van de gereputeerde Franse wetenschapper François Duret. De Vreese: “Veertig jaar geleden voorspelde hij al de rol van een optische camera in de tandartsenij. Wij kennen elkaar al lang en hij stelde voor om samen de 3D-camera te ontwikkelen. Intussen zijn we hoofdaandeelhouder in zijn bedrijf. Dit is met andere woorden een Frans-Belgische innovatie.”

Alternext wenkt

De scanner van MFI is niet de eerste dentale digitale scanner in de markt. Er zijn al ruim vijf jaar toestellen te koop die digitale impressies maken. Grote spelers als 3M en Straubag hebben zo de digitalisering in de dentale sector in gang gezet. Die toestellen zijn echter te zwaar, erg duur en vaak niet makkelijk in gebruik. MFI claimt dat zijn concept al die onvolkomenheden wegwerkt. Met de Condor wordt een digitale mondscan kinderspel.

Bovendien is de basistechnologie verschillend. De meeste systemen gebruiken lichtreflectie om een driedimensionaal beeld te projecteren. De Condor gebruikt een procedé van de stereofotogrammetrie. Dat is een techniek met twee camera’s, die in de ruimtevaart wordt gebruikt om het reliëf in kaart te brengen. François Duret leerde het kennen via zijn dochter Véronique, die werkte bij de Europese ruimtevaartorganisatie CNES, en die nu ook voor MFI werkt.

Voor succes is meer nodig dan techniek. De Condor wil ook een prijsbreker zijn. “We duiken onder de magische grens van 10.000 euro per toestel”, zegt De Vreese. “Geen click fee, geen verborgen kosten en toch bieden we superieur kleurenbeeld. Dit is dus een verleidelijk en haalbaar aanbod voor een tandarts. Wij zijn ervan overtuigd dat we de eerste camera van een nieuwe generatie zijn. De concurrentie zal snel volgen.”

In februari begint MFI met de commercialisering van zijn orale scanner. Nu wordt het product nog getest bij een selecte groep tandlaboratoria en tandartsenpraktijken. Niet toevallig zijn daar ook de aandeelhouders van het eerste uur bij. “Als zij het zien zitten, hebben we een goed product”, zegt de CEO.

Competitie

Zodra de eerste omzet binnenkomt, hoopt MFI op te schuiven van de Vrije Markt naar Alternext, met een dubbele notering in Brussel en Parijs. “Dat is waar we dan ook thuishoren. Vandaag hebben we nog geen inkomsten, maar onze eerste projecties voor 2014 houden rekening met een omzet van 10 miljoen euro.”

MFI wil dit jaar 1600 units verkopen. Daarmee mikt het op een bedrijfskasstroom van 3 miljoen euro. De Vreese: “We moeten ons niet vergelijken met de grote jongens, maar als we tegen een koers-winstverhouding van 10 noteren, dan zou ons aandeel ongeveer 20 euro waard zijn. Toen we in mei naar de Vrije Markt gingen, was onze beurskoers 8,70 euro. Vandaag schommelt hij rond 11 euro.”

En de concurrentie? “We zijn pioniers”, zegt De Vreese. “Ik ben ervan overtuigd dat de grote spelers zullen reageren, maar de markt is groot genoeg en in evolutie. We zien wel waar we over vijf jaar staan, maar ik zou het fantastisch vinden als we 5 procent van de markt halen. Dat maakt van ons meer dan een lokale speler. We mikken wereldwijd. België zal zelfs niet onze sterkste markt zijn, want de tandartsenpraktijken staan hier minder ver in de digitalisering dan in andere landen. De grote landen zijn Canada, de Verenigde Staten, China en in Europa Nederland, Italië en Frankrijk.”

ROELAND BYL, FOTOGRAFIE EMY ELLEBOOG

“Een foutenmarge van 30 procent zou elke andere industrietak verontrusten, maar in de tandartsenij maakt niemand zich druk”

“Dit wordt het grootste wat ik ooit heb gedaan” Guy De Vreese

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content