Garantie op de auto, niet op succes

Ad Van Poppel medewerker Trends

Vorige week werd de Europese Auto van het Jaar 2001 verkozen. 56 autojournalisten uit 21 landen verkozen de Alfa Romeo 147 boven negen andere nieuwe modellen.

Om Auto van het Jaar te kunnen zijn, moeten er van de nieuwe wagen in het lopende jaar in Europa minstens 5000 exemplaren verkocht zijn, én de modellen moeten beschikbaar zijn geweest voor tests. Bovendien moet er sprake zijn van een nieuwe of vernieuwende techniek.

Hoe belangrijk is het om als merk de sticker van Auto van het Jaar op een model te kunnen kleven?

“Dat is zeker belangrijk geweest voor ons bedrijf, niet alleen op communicatief vlak, maar ook op het vlak van het product,” zegt Jean-Marcel Thienpont, communicatieverantwoordelijke bij Toyota Belgium. Vorig jaar ging de Toyota Yaris met de titel lopen. “Toyota had een grijs imago en dankzij de Yaris kon het publiek ons nieuwe imago ontdekken.” Van de Yaris zijn er tot en met september van dit jaar in ons land 5325 ingeschreven en bij Toyota verwacht men dat het aantal voor 2000 op 7000 zal komen. Dat is vier keer meer dan van zijn voorganger, de Starlet.

De titel is echter geen garantie voor een verkoopsucces. “Het is niet omdat je de Auto van het Jaar hebt, dat je er zeker van kunt zijn dat die ook gaat verkopen,” zegt Xavier Laporta, communicatiemanager bij Renault België. “Je kunt dat zien als een bewijs van je kunnen en je kunt er natuurlijk mee pronken. Het is de keuze van een resem bekende autojournalisten die een objectieve beoordeling hebben gemaakt. Dat speel je uit tegenover het publiek.” Renault had in 1997 de Auto van het Jaar in huis met de Megane Scénic. De auto is een verkoopsucces, maar Renault heeft er niet mee kunnen uitpakken. De aangekondigde sluiting van Renault Vilvoorde zorgde in september 1997 voor een communicatiestop.

Ford had in 1998 met de Focus de eretitel te pakken. “Het is heel moeilijk om te meten wat het effect ervan is,” zegt Jan Vroemans, marketingverantwoordelijke bij Ford in ons land. “Het is een bijkomend argument om de consument te overtuigen een keuze te maken. Maar ik betwijfel of iemand een wagen gaat kopen omdat die Auto van het Jaar is. Tenzij bij merken met een zwak imago.”

ad van poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content