Frederic Dupont (36) “Ik aas expliciet op overnames”

Je zult in een concurrentiële sector als de beveiliging maar CEO worden van een van de tientallen bedrijven die in de sector actief zijn. Het overkwam Frederic Dupont een jaar geleden bij Niscayah Belgium. Het bedrijf is een van de zeventien dochtermaatschappijen van de Zweedse beveiligingsmultinational. Vanuit Zweden kregen alle filialen de opdracht om te evolueren van een productgericht bedrijf naar een oplossingsgerichte organisatie. Om dat te realiseren, waren mensen met specifieke ervaring nodig. “Naar verluidt beantwoordde ik aan het profiel dat ze zochten.”

FREDERIC DUPONT (NISCAYAH). “We willen in drie jaar verdubbelen, van 15 miljoen euro omzet naar 30 miljoen euro. Het klopt dat we vertraging oplopen op het schema, maar groeien, kun je op twee manieren: organisch of anorganisch. Wij denken ook aan dat laatste. We azen dus expliciet op overnames. Als we op overnamepad gaan, weten we ons financieel gesteund door het hoofdkantoor. Toch krijgen we vanuit Zweden ook heel wat autonomie. De Zweedse cultuur leunt ook heel dicht aan bij de Vlaamse. Er wordt met andere woorden veel belang gehecht aan waarden zoals hard werken, voetjes op de grond en luisterbereidheid.”

Zo’n sterke groei lijkt hoog gegrepen nu de beveiligingssector steeds concurrentiëler wordt.

DUPONT. “De sector is de sector niet meer. Iedereen mikt nu op een meer servicegerichte benadering. Daar komt bovenop dat bijna iedereen zich op onze sector gooit: van facility management-bedrijven over IT-bedrijven tot en met facility outsourcing-bedrijven. In zo’n omgeving is het vrij eenvoudig: wie het snelst zijn organisatie aanpast, is aan de winnende hand. Noem het gerust een darwiniaanse context. Alleen gaat het niet meer om the survival of the fittest. Het draait wel om the most responsible to change. Wij kiezen voor dat laatste en zijn daar heel consequent in.”

Daardoor moest u Niscayah herstructureren.

DUPONT. “Alles draaide het afgelopen jaar om transformatie, met het accent op een proactief beleid. Sommige mensen hadden het daar moeilijk mee of pasten niet meer in de organisatie. Van zo’n vijftien mensen hebben we noodgedwongen afscheid genomen. Dat is bepaald niet het prettigste aspect van onze baan. We zijn ondertussen weer nieuwe mensen aan het aanwerven zodat we ons vooropgestelde doel om nieuwe groei te realiseren, kunnen nakomen. Het voorbije jaar stond dan ook nog eens in het teken van een verhuis. Het systeem met drie kantoren werd opgeheven en we hergroepeerden ons onder één dak in Mechelen. Kortom, dat eerste jaar was een zeer hectisch jaar waarin het element emotie niet ontbrak. Maar we zijn goed bezig om van een ouderwetse organisatie te evolueren naar een bedrijf met een nieuwe dynamiek.”

Hoe gaat u om met die emoties?

DUPONT. “Voor mij draait het altijd en overal om drie sleutelbegrippen: inspiratie, motivatie en appreciatie voor je mensen. Een moderne manager moet staan voor inspirerend leiderschap. Het oude concept van ondernemerschap – de manager bestuurt de zaak – bestaat niet meer. Nu draait alles om ‘participatieve approach’. Uiteraard moet je ook een optimist zijn. En ja, je mag ook transpiratie of hard werken aan het lijstje toevoegen (lacht).”

Frederic Dupont

Is: CEO Niscayah Belgium

Vrije tijd: fitnessen, tijd doorbrengen met gezin

KC

“Wie het snelst zijn organisatie aanpast, is aan de winnende hand”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content