Ford Genk verankert in Limburg

© belga

Met 4466 werknemers in 2011 is Ford de grootste werkgever in de provincie. En dat zou zo blijven tot zeker 2020.

In 2002 werd Ford Genk nochtans bijna afgeschreven na een zware sanering en de verhuis van productie naar lagelonenlanden. Bovendien schortte er wat aan de kwaliteit van de geproduceerde wagens.

Maar vandaag staat de fabriek er opnieuw. En niet alleen omdat moedermaatschappij Ford Motor Company weer vleugels kreeg onder CEO Alan Mulally. De gewezen CEO van Boeing gaf het bedrijf weer focus. Het klinkt als een open deur intrappen, maar dat zegt dan vooral veel over het doodlopende steegje waarin Ford was gesukkeld.

Genk heeft zelfs nog een extra dimensie. De Amerikaanse CEO mikt sterk op kleinere wagens, zoals de Focus. Die worden wereldwijd geproduceerd, met weliswaar variaties voor de verschillende markten. Dat alles schuilt onder de noemer ‘One Ford’. Vier vijfde van de puzzel waaruit een individuele auto wordt samengesteld, is gemeenschappelijk voor alle wagens.

Maar Genk speelt een klasse hoger. Het produceert de modellen Galaxy, Mondeo en S-Max. De drie worden geassembleerd op dezelfde lijn. Dat vereist bijzonder technische vaardigheden en flexibiliteit. Bovendien zitten de wagens in het hogere middenklassesegment. Een wellicht logische keuze, gezien de hogere loonlasten in België. “Wij concurreren ons dood met onze index”, meldde Guy Martens half december aan Trends. In zijn afscheidsinterview als directeur van de fabriek van Genk maakte de Limburger een balans. Want sinds begin dit jaar is Guy Martens de directeur van vier autofabrieken van Ford in Noord-Amerika. “De Belgische loonlast was in het verleden een probleem. Op een bepaald moment waren wij zelfs duurder dan Duitsland. Maar vanaf 2006 kwam er een vermindering van belastingen en sociale bijdragen voor het ploegwerk. Dat was een godsgeschenk voor het overleven van de fabriek.”

Toekomstcontract
Een extra ‘godsgeschenk’ kwam eraan op 28 september 2010. Toen kreeg Genk de productie van nieuwe modellen Galaxy, Mondeo, en S-Max toegewezen tot in 2020. De huidige generatie is aan haar laatste jaren bezig. Ze verkochten trouwens bijzonder goed. Via het zogenaamde ‘Toekomstcontract’ kan Genk verder tot in 2020. De huidige werknemers moesten wel inleveren: netto 2,5 procent, plus wat extra’s zoals de afschaffing van busvervoer en bedrijfsrestaurant.

Want Ford blijft voorzichtig. In 2011 klokte de productie in Genk af op 178.000 wagens. Dat waren er 1500 meer dan initieel begroot, maar ver onder het topjaar 2008, met 289.000 wagens. De verklaring zit deels in de neergaande curve van uitlopende modellen. Vanaf 2013-2014 zouden de nieuwe modellen op de markt komen, en kan de verkoop en dus de productie weer aantrekken. Maar er is misschien meer aan de hand. Genk voelt nog de nasleep van de vorige recessie, vanaf de herfst van 2008. Er is nog altijd tijdelijke werkloosheid in de fabriek. Bovendien kiest de consument liever voor kleinere wagens. “Mensen zijn voorzichtiger geworden”, weet Guy Martens. “Het segment van de middelgrote en grote wagens wordt kleiner. Maar de verkoop van de Galaxy en de S-Max loopt nog altijd ongelooflijk goed.”

Wolfgang Riepl

De volledige Trends Top Limburg vindt u in Trends van donderdag 9 februari

Partner Content