FORBO-KROMMENIE. NIET TE VLOEREN

Met de ekowind in de rug verovert linoleum opnieuw de Vlaamse huisvloer.

Op 10 september vindt het Nationaal Kampioenschap Linoleumverwerken ’95 plaats in het Sofitel in Brussel. De winnaar mag in november deelnemen aan The Official World Championship Linoleum Installation in Nederland, een initiatief van marktleider Forbo.

Honderd jaar na zijn introduktie op de Europese konsumentenmarkt beleeft linoleum een derde jeugd. De ekologische vloerbekleding (vervaardigd uit houtmeel, hars, lijnolie, jute en een beetje kalk) zou nog vóór de eeuwwende haar omzet verdubbeld zien. Wereldwijd groeit de verkoop met zo’n 14 %, aldus het recente halfjaarverslag van Forbo. Deze Zwitserse holding haalt een gekonsolideerde omzet van 48 miljard frank met een personeelsbestand van 8957 werknemers, verspreid over 22 landen. Forbo is gespecializeerd in wand- en vloerbedekking. Vorig jaar verkocht het bedrijf voor zo’n 8,5 miljard frank linoleumprodukten (18 % van de omzet) of een stijging van 7 %.

De Belgische vloerbedekkingsmarkt was in 1994 goed voor een oppervlakte van 55 miljoen m². Ongeveer 17 miljoen m² (31 %) bestaat uit flexibele vloeren. Gaetan Le Fèvre, algemeen direkteur van Belgische dochter Forbo-Krommenie : “Vijf jaar geleden koos de helft van de Belgen nog voor tapijt. Dit aandeel is nu teruggevallen op 33 %. Heel wat mensen zijn overgeschakeld op linoleum en vinyl. Door de huidige ekotrend doet vooral linoleum het goed. Het produkt bestaat immers uit natuurlijke grondstoffen. “

Sinds ’57 is Forbo aktief in België met een eigen verkoopkantoor. De 29 werknemers van Forbo-Krommenie realizeren vandaag een omzet van 735 miljoen frank met een toegevoegde waarde en een bedrijfsresultaat van respektievelijk 85 en 29 miljoen frank (vooruitzichten ’95). Op de referentielijst staan onder andere de zetel van Belgacom in Charleroi en de nieuwe perszaal van de Heizel in Brussel.

Met de lancering van Marmoleum en Artoleum vorig jaar raken de linoleum-produkten van Forbo-Krommenie langzaam maar zeker van hun ouderwets imago af. Le Fèvre : “Vandaag kan de klant het produkt in alle kleuren en maten krijgen. Bovendien is linoleum goedkoop (zo’n 1200 frank per m², plaatsing inbegrepen), duurzaam (levensverwachting van 30 jaar) én onderhoudsvriendelijk (slijtvast). De voordelen ervan waren al langer bekend in de projektenmarkt. Vooral ziekenhuizen maakten om hygiënische redenen gebruik van deze vloerbekleding. Dankzij de groene wind, wint het produkt nu ook veld bij de konsumenten. “

GAETAN LE FEVRE (FORBO-KROMMENIE) “Linoleum wint veld dankzij de ekotrend. “

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content