Foie gras is passé

De familie Schietse uit Dilbeek grossiert in fijne vleeswaren. En in worsten en bouletten, want de consument blieft geen ganzenlever meer.

B énédicte Schietse zal het niet snel vergeten. Tonnen vlees heeft ze weggegooid nadat vorig jaar het dioxinealarm was afgegaan. Gelukkig kon ze het tekort in de aanvoer opvangen met importartikelen.

Eén derde van de 200 leveranciers van Schietse, een groothandel in fijne vleeswaren en traiteurartikelen, komt uit het buitenland. Het bedrijf verdeelt een assortiment van zo’n 5000 producten. In het klantenbestand zitten supermarkten, cateringdiensten, slagerijketens en traiteurs uit de hele Benelux. Ook exporteert Schietse naar Engeland en Congo. Het heeft een achttal eigen merken en een eigen productieafdeling van jambon d’Ardenne in Saint-Hubert.

Schietse werd in 1920 opgericht. Bénédicte behoort tot de derde generatie van het familiebedrijf. “De gevaarlijke generatie,” grapt ze. Niettemin werkt het hele gezin zij aan zij samen. Moeder Vera en broer Bob nemen het voorraadbeheer en de aan- en verkoop voor hun rekening, terwijl Bénédicte onder meer de marketing uitstippelt via BS Productions, een eigen publiciteitsbedrijfje. Vader Herman, zoon van stichter Robert Schietse, houdt onder meer de financiën in de gaten. De firma haalt een omzetcijfer van 1,5 miljard frank.

Er zijn 49 mensen in dienst bij de onderneming, die sinds 1978 in Dilbeek is gevestigd. Naast de groeiende automatisering van het distributieproces heeft het personeel ook de voortdurende uitbreiding van het assortiment meegemaakt. “Traiteurs en slagers willen een steeds ruimer productengamma aanbieden. Daarom doen wij ook de groothandel in bijvoorbeeld drankblikjes en zijn we met een afdeling kaas- en zuivelproducten begonnen. Die afdeling realiseerde vorig jaar een verdubbeling van de omzet,” zegt dochter Schietse. De producten worden via de eigen transportdienst geleverd of via een cash & carry-systeem door de klant afgehaald. Belangrijkste concurrenten zijn bedrijven als Barras, Detry, Vagro en Blancke.

Kunnen er ook nieuwe eetgewoontes uit de bestelorders worden afgeleid? Bénédicte: “De consumenten gaan meer en meer op zoek naar de producten die ze op vakantie hebben ontdekt. Op dit moment is de Serrano-ham erg in trek. Ook het fastfood-segment evolueert snel. Het aanbod wordt gevarieerder en de traiteurproducten worden beter. De consument lust bovendien steeds liever de minderwaardige vleesproducten zoals cervelaatworsten en bouletten. Foie gras daarentegen hebben we tijdens de jongste eindejaarsperiode alleen op bestelling geleverd. Tien jaar geleden legden we daar grote voorraden van aan die we moeiteloos aan de man konden brengen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content