Flexibiliteit als kernactiviteit
Cegeka weet zich snel aan te passen aan veranderende marktomstandigheden. Dat noemt het de sleutel tot zijn succes. Het biedt die ervaring nu ook aan zijn klanten aan. Met omzetgroei als gevolg.
Met zijn omzetsprong van 48 miljoen euro in 2010 naar 121 miljoen in 2013 is Cegeka een van de opvallende groeibedrijven in Vlaanderen. De Limburgse onderneming biedt een brede waaier aan informaticadiensten aan: van strategisch advies, over softwarediensten, tot de implementatie en het beheer van informatica.
Een initiatief dat in Cegeka het voorbije jaar een versnelling hoger schakelde, is de opleiding en begeleiding van bedrijven rond het thema agility. Die term staat vrij vertaald voor flexibiliteit of aanpassingsvermogen, maar in de managementliteratuur dekt die vlag een breder spectrum aan ladingen. Agility helpt bedrijven hun werkwijze te veranderen, zodat ze sneller kunnen inspelen op nieuwe uitdagingen of bedreigingen. Johan Lybaert, business development director applications bij Cegeka, vergelijkt het met de oude manier van werken. “Bij bedrijven gold het watervalmodel met zijn uitgebreide analysefase jarenlang als standaard. Agility is een methode waarbij projecten snel uit de startblokken schieten, maar waarbij de klanten tegelijk toch voldoende flexibiliteit hebben om bij te sturen.” Lybaert geeft de grootbanken als voorbeeld. Daar nam het voorbereidingswerk om nieuwe software in te voeren vaak tot anderhalf jaar in beslag. Met de agilitymethodiek kunnen ze softwaretrajecten in drie tot zes maanden afronden.
Weg uit de informaticacocon
Cegeka hanteert de methode al tien jaar om zijn aanpassingsvermogen op niveau te houden. “Dat vullen we dan verder aan met onze praktijken rond projectopvolging, analyse, ontwikkeling, testen, rapportering, of veranderingsmanagement.”
Sporadisch paste Cegeka de eigen ervaring ook al toe bij klanten. Eind 2013 steeg de vraag sterk. Daarom vormde Cegeka een apart team dat rondleidingen geeft aan de klanten om hun de impact van agility op Cegeka te tonen. Het initiatief kreeg de naam Agility in the Core en een eigen dienstenmodel. Cegeka zoekt pijnpunten in klanten-bedrijven, geeft opleiding en begeleiding, maar klanten kunnen ook Cegeka-medewerkers volledig inhuren. Het team telt intussen dertig mensen en tekent dit jaar voor 2 miljoen euro extra omzet. Op de klantenlijst staan onder andere ING, KBC en Lease Plan. “Voor 2015 verwachten we dat de omzet uit die diensten nog eens met een vijfde zal stijgen”, zegt Johan Lybaert.
Cegeka hoopt die stijging niet enkel en alleen te realiseren met coaching en training van IT-diensten. Het biedt nu al opleidingen voor bijvoorbeeld marketingteams aan. “Op die manier willen we onze consultancyactiviteiten uitbouwen en ons bij onze klanten profileren.”
WOUTER TEMMERMAN
Cegeka biedt sleutel tot eigen managementsucces aan als dienst voor klanten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier