FILMNET
DE OUTLAW.
De betaal-tv-zender FilmNet kwam in ’85 als een regelrechte outlaw en als een diversifikatie van het Zweedse papier- en drukkerijconcern Esselte op de Vlaamse kabel. Vier jaar later herschreef de Vlaamse regering opgejaagd door de komst van VTM de dekreten en gaf ze het station een officiële erkenning.
“De komst van VTM bezorgde ons rake klappen, ” geeft Jo Mariëns, algemeen direkteur van het (abonnementenwervings-)filiaal MultiChoice België, toe. “Ons abonnementenaantal (80.000) kalfde zienderogen af. Maar in augustus ’90 bereikten we opnieuw een nulgroei en sindsdien is het totaal in vijf jaar tijd weer aangegroeid tot zo’n 185.000. ” Daarmee bereikt de Vlaamse afdeling 12,3 % van het totale aantal FilmNet-abonnees in Europa (goed voor een omzet dit boekjaar van waarschijnlijk 1,8 miljard frank).
In november ’91 verkocht Esselte 75 % van FilmNet aan Richemont, de Zwitserse spilholding van de Rupert-familie. Prijskaartje : 900 miljoen Zweedse kroon (toen pakweg 5 miljard frank). Esselte realizeerde op de verkoop zo’n 50 % meerwaarde. Opmerkelijk, want in ’91 bedroegen de gekumuleerde verliezen 100 miljoen frank, door forse investeringen. Richemont kon vanaf december ’91 rekenen op steun en expertise van de Zuidafrikaanse betaal-tv-zender M-Net (920.000 abonnees en winstgevend) die, voor 2,8 miljard frank, 50 % in FilmNet nam.
Anno ’93 boekte de FilmNet-groep een gekumuleerd verlies van 700 miljoen frank in de jaarrekening. Richemont en M-Net gingen daarom prompt aankloppen bij het Zuidafrikaanse mijn- en beleggingshuis Johannesburg Consolidated Investment (JCI), dat onder kontrole stond van Anglo American, de spilholding van de familie Oppenheimer. JCI nam voor ongeveer 1,4 miljard frank een kwart van de belangen van M-Net over.
“FilmNet is nog steeds erg verlieslatend, ” zegt Johann Rupert, die via PayCo 50 % van FilmNet kontroleert. “Maar er is níets dat niet gebudgetteerd is. ” Het bedrijf wil nu sneller op rendabiliteit komen door zijn tv-decoder uit te besteden aan derden (zoals tematische programmamakers die hun produkt via de FilmNet-decoder tot in de huiskamer willen stralen). Hiervoor sloot de zender, in september vorig jaar, een samenwerking af met de Nederlandse kabelmaatschappij Edon. Zegt Mariën : “Vorige week tekenden we ook een gelijkaardig princiepsakkoord met de kabel-tv-distributeurs Interelektra en Integan in België. “
Konkrete kontrakten bleven totnogtoe uit. Een ander middel om de surplusinkomsten op te peppen, vindt FilmNet in de advertenties in het ledenmagazine (in België goed voor zo’n 200.000 eks.). FilmNet sloot hiervoor begin ’94 een alliantie af met de reklameregie RMB. Zegt Annita Beysen, marketingdirekteur Benelux : “We hebben hieruit vorig jaar zo’n 10 miljoen frank aan inkomsten gepuurd : niet erg veel, maar ook niet niks. “
Een som die flink kan stijgen als de zender ooit zou beslissen om met reklame op de buis te komen (volgens het dekreet kan dit, gedurende de maximaal 3 uur lange ongekodeerde zendtijd, waarop de zender iedere dag recht heeft).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier