Feest in de kerk
FB
Op de plaats waar eeuwenlang devoot gebeden werd, wordt er nu vergaderd en gefeest. Het voormalige klooster Poortakker aan de Oude Houtlei in het centrum van Gent werd ontwijd, verkocht en verbouwd in 1998 en omvat nu een hotel, een restaurant, een seminariecentrum en een feestzaal. Monasterium PoortAckere bezet als nieuwkomer de 22ste plaats bij de Kleine Gazellen.
Het is niet geweten of de stichters van het Sint-Autbertus-begijnhof in de 13de eeuw een plaatsje in de Trends Gazellenlijst ambieerden, maar zij liggen wel aan de basis van het succesverhaal van het horecabedrijf Monasterium PoortAckere. “De locatie is de sleutel van het succes van ons bedrijf”, zegt manager Hadewig Stinissen. “Oorspronkelijk was PoortAckere een begijnhof. De Zusters van de Eeuwigdurende Aanbidding van het Heilig Sacrament des Altaars bouwden op deze plek aan het begin van de 20ste eeuw de Sint-Autbertuskerk, het Slotklooster, het Huis van de Rector, de Retraitevleugel en de Maagdenvleugel. In 1998 verkochten de Zusters het gebouw aan een particulier die de verbouwingen startte, maar het pand, ondertussen ontwijd en geklasseerd als beschermd monument, werd noodgedwongen weer doorverkocht. De huidige eigenaar, Willy Devriendt, verwierf daarop het pand en is sindsdien, als ingenieur-architect, bijzonder gepassioneerd om deze architecturale parel zijn oorspronkelijke glorie terug te geven.”
De herbestemming van het gebouw verliep niet zonder slag of stoot. “Het uitbouwen van de kerk als feestzaal en conferentieruimte heeft voor heel wat opschudding gezorgd in de buurt, maar we denken dat we na veel overleg en wederzijdse inspanningen erin geslaagd zijn om prettige buren te zijn voor elkaar”, zegt Stinissen.
Het hotel telt zestig kamers. “En die zijn, geheel naar onze filosofie, allemaal uniek. Gasten kunnen overnachten in kloostercellen, grote gezinskamers of in luxueuze suites. Onlangs werden een mindervalidenkamer en een anti-allergiekamer ingericht.””En er zijn nog uitbreidingsplannen, want de mogelijkheden zijn enorm. We willen wel ons authentieke karakter behouden. Helaas laat ook hier de crisis zich voelen. In het weekend hebben we voornamelijk toeristen te gast, tijdens de week zijn dat vooral bedrijfsklanten.
In zeven jaar werd de omzet vervijfvoudigd (van 300.000 euro in 2001 tot 1,7 miljoen euro in 2008). “Winst wordt er nauwelijks gemaakt. Alles wordt onmiddellijk geherinvesteerd”, besluit de manager.
FB
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier