Familiekrant verbindt generaties
Met Tribu News kunnen families een krantje met teksten en foto’s voor de grootouders samenstellen. Een kapitaalverhoging leverde de start-up zopas 700.000 euro op.
Hoe werkt Tribu News? “Met Tribu News maken families gezamenlijk hun maandelijkse krantje”, zegt medeoprichter en CEO Arnaud de Cartier. “Daarin verzamelen ze nieuwtjes en foto’s. De samenstelling gebeurt digitaal, maar wij zorgen ervoor dat de grootouders elke maand een papieren exemplaar in hun bus krijgen, waar ook ter wereld. De krant mag tot veertien pagina’s bevatten en wordt afgedrukt op kwaliteitspapier. Families betalen een bescheiden abonnementsprijs.”
Hoe is het idee ontstaan? “Ik wilde iets leuks doen voor mijn grootmoeder, want sinds het overlijden van mijn opa staat zij er alleen voor. Op vakantie stuurde ik haar gepersonaliseerde postkaarten met familiemomenten. Die maakten haar zo blij, dat het idee ontstond voor een krantje. Dat toonde ze aan haar vriendinnen en die wilden ook allemaal een persoonlijke versie. Dat was de aanzet voor de oprichting van Tribu News in het najaar van 2016.”
Welke impact heeft corona? “Door de recente lockdown raakten ouderen geïsoleerd”, zegt medeoprichter Mathieu Chrétien. “Het opzet van Tribu News – familieleden met elkaar verbinden – werd alleen maar relevanter. De vraag naar abonnementen explodeerde: het aantal klanten steeg met 1076 procent tegenover vorig jaar. Er is niet alleen interesse van gezinnen, maar ook van woon-zorgcentra, experts uit de sector en de Koning Boudewijnstichting.”
Hoe gebeurt de financiering? “In juni 2019 haalden we 300.000 euro op via het Waalse W.IN.G-fonds en vier particuliere investeerders, onder wie Nicolas Debray, de voorzitter van Smovin en Compliment. Zopas hebben we een nieuwe kapitaalverhoging van 700.000 euro afgerond. De eerdere investeerders behielden hun vertrouwen in Tribu News en krijgen het gezelschap van het investeringsfonds Leansquare en van mensen uit het BeAngels-netwerk.”
Wat brengt de toekomst? “Die fondsenwerving moet helpen om de groei van het bedrijf te versnellen”, stelt Arnaud de Cartier. “Het is onze bedoeling het aantal geabonneerde families in drie jaar te vertienvoudigen. Bovendien willen we de gebruikservaring van de Tribu News-app, die al beschikbaar is in vier talen, continu verbeteren. Op die manier willen we de generaties wereldwijd verbinden.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier