Faillissement groot Duits reisconcern treft 2.000 boekingen bij Neckermann

Thomas Cook - Zestigtal Neckermann-reiswinkels opent weer de deuren © belga

Het faillissement van het Duitse reisconcern FTI heeft ook gevolgen in ons land. Bij Neckermann zijn er een 2.000 dossiers van mensen die via de reisorganisator een FTI-reis geboekt hebben, aldus Neckermann.

Neckermann werkt samen met een 40-tal partners voor reizen en FTI is er daar een van, legt woordvoerster Leen Segers uit. “Wij hebben momenteel een 2.000 dossiers van mensen die een reis van FTI via ons geboekt hebben.” In 99 procent van de gevallen gaat het om een pakketreis, dus een boeking van hotel en vlucht. Al die reizigers zijn intussen geïnformeerd.

Neckermann bekijkt nu dossier per dossier met andere partijen om die reis over te nemen, aldus Segers. Neckermann werkt bijvoorbeeld ook samen met Sunweb en Corendon. “Het is alle hens aan dek om voor de klanten een alternatief te zoeken.” Daarbij gaat Neckermann te werk op basis van de vertrekdatum. Het bedrijf neemt eerst contact op met klanten die binnenkort zouden vertrekken en de in behandeling te nemen dossiers schuiven zo op.

“Wij begrijpen dat dit nieuws zorg en onzekerheid kan veroorzaken, vooral voor klanten die reeds een reis hebben geboekt, onderweg zijn of op het punt staan te vertrekken. We willen u geruststellen dat wij ons uiterste best doen om de situatie te beheren en om u zo goed mogelijk te ondersteunen”, klinkt het ook in een bericht op de website van Neckermann.

Reisverzekering

Wie een pakketreis boekte, is beschermd, in dit geval door het Duitse reisverzekeringsfonds DRSF, zowat de Duitse evenknie van het Garantiefonds Reizen. Een alternatieve reis of terugbetaling zijn zo gegarandeerd.

DRSF zal reizigers die onderweg of reeds op bestemming zijn, contacteren en alles in het werk stemmen om de reis volledig te laten doorgaan, of wanneer niet mogelijk de reiziger te repatriëren. Wie dringend hulp nodig heeft, kan bij DRSF terecht via +49 (0)89 710 45 14 98.

Voor reizen met vertrek tot 6 juni neemt Neckermann contact op met de reizigers om een alternatief te zoeken en te helpen bij het indienen van de claim bij DRSF om de bedragen te recupereren, klinkt het op de website. Bij vertrek vanaf 7 juni neemt Neckermann contact op voor een omboeking naar een alternatief en het verrekenen van betaalde sommen.

Niet tweemaal betalen

Intussen krijgt ook Testaankoop melding van vele bezorgde Belgische reizigers, klinkt het in een persbericht. Om hoeveel mensen het gaat, is dinsdagavond wel niet duidelijk. Wie reeds op reis is, moet zich geen zorgen maken, klinkt het, omdat de de reisverzekeraar de klanten beschermt.

De consumentenorganisatie waarschuwt voorts klanten om niet tweemaal te betalen. “In het verleden durfden sommige hoteliers consumenten onder druk te zetten om ter plaatse te betalen. Wij raden ten stelligste af om hierop in te gaan, want de verzekeraar van de touroperator zal dit niet vergoeden”, aldus woordvoerder Ortwin Huysmans.

FTI geldt als het op twee na grootste reisconcern van Europa

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content