Experimenteren in het lab van Dior
Make-up voor mannen, afpelbare dagcrèmes… De wereld van de cosmeticaproducenten lijkt in een stroomversnelling te zitten. Maar intussen blijven de klassieke lijnen hun deugdelijkheid bewijzen. Trends ging rondneuzen in de laboratoria van Christian Dior in Saint-Jean-de-Braye.
J ean Paul Gaultier lanceerde vorig jaar met een eigen productlijn opnieuw de make-upmode voor mannen. Ten tijde van de Zonnekoning was het de gewoonste zaak van de wereld dat de mannen aan het hof van Versailles zich schminkten zonder dat er ook maar enige twijfel rees over hun seksuele geaardheid. Alhoewel… Ondanks de bijval die de Gaultierlijn in beperkte kring genoot en het feit dat het fenomeen door de concurrentie nauwkeurig in de gaten gehouden wordt, blijven verzorging en make-up nog altijd een vrouwelijk voorrecht.
Toch is de markt voor mannen in volle expansie en, bijvoorbeeld via verzorgingsproducten en zelfbruiners, is de tijd misschien niet ver meer weg dat make-up voor mannen een vaste plaats krijgt in het badkamerkastje. Volgens Christian Mahé, directeur van het onderzoekscentrum van LVMH, zal een van de cosmeticamerken van de groep ( Dior, Guerlain, Givenchy, Kenzo enzovoort) binnen de twee jaar ook een mannenversie omvatten – ten minste toch voor de verzorgingsproducten. Het aantal merken dat een mannengamma ontwikkelt, neemt jaar na jaar toe. Sommige houden zich overigens nu al enkel met producten voor mannen bezig, zoals het steeds meer geroemde Nickel.
Desondanks kun je er bij een bezoek aan Cosmetic Valley in de Franse Loiret nabij Orléans niet omheen dat de productie van onder meer Orlane, Gemey en Shiseido nog altijd in de eerste plaats op de vrouwenmarkt gericht is (al pakte ook het Japanse label onlangs uit met een gamma voor mannen). Trends trok naar de laboratoria van Christian Dior, om daar de temperatuur te gaan opmeten.
De glamour van de alchemie
Bij Christian Dior in Saint-Jean-de-Braye worden 167 miljoen artikelen per jaar geproduceerd, goed voor twee miljoen liter parfum en 3300 ton cosmeticaproducten. Dit is het koninkrijk van de grote mengers, verpakkers en afvullers. Maar het is ook een wereld van microscopen, kolven en flacons, mengapparaten, petrischaaltjes, micropipetten en polymeren. En dan hebben we het nog niet over de levende materie, zoals cellen, huidstalen et cetera. De apparaten in het lab van Dior worden weliswaar gebruikt voor alle cosmeticalabels van de groep LVMH, de productie is exclusief voorbehouden aan Christian Dior.
Volgens Stéphanie Ravillon, directrice Marketing Maquillage, is Dior de nummer vijf in de wereld achter Clinique, Lancôme, Estée Lauder en Chanel. De beste markten voor het merk zijn Frankrijk, Italië en Duitsland, die samen met het Verenigd Koninkrijk de enige landen zijn die het beter doen dan België. Toch lang niet kwaad voor zo’n kleine markt. Volgens Dior is zijn label bij ons de nummer één als alle gamma’s bij elkaar worden genomen (op het vlak van de make-up staat het tweede achter Lancôme; onder de verzorgingsproducten staat het op de zesde plaats; bij de vrouwenparfums staat het eerste met J’Adore en bij de mannenparfums tweede met Fahrenheit, na Acqua di Giò).
Als het specifiek over make-up gaat, maken vrouwen vandaag gebruik van producten voor de huid, de ogen en de lippen, in die volgorde. De foundation – in de vorm van een waterachtige of olieachtige oplossing, emulsiemiddelen en pigmenten – gaat dus vooraf aan de mascara, die bestaat uit water, vetstof, emulsies en pigmenten. Mascara is in de loop van de jaren trouwens nauwelijks geëvolueerd, het zijn vooral de hulpmiddeltjes zoals de haartjes van de borstels die verbeterd werden. Lippenstift, ten slotte, maakt van Dior dan weer een van de leiders van de sector met een palet van 40 tinten. Net geen 50 jaar geleden begon het allemaal een stuk kleinschaliger. Na de lancering van het parfum Miss Dior in 1948 werd in 1955 met Très Dior (nu Dior Rouge genaamd) de make-uplijn van de firma op de markt gebracht. Twee jaar later zou de uitvinder van de New Look voortijdig overlijden. Een reclameslogan uit die tijd was “Dior kleedt uw glimlach”, maar wanneer we in de productiehal de klompen karmijnrode, vermiljoenen, kersrode en andere brij – een amalgaam van gekleurde bijenwas, kristalwas en minerale was – bekijken, is het moeilijk om ons de elegante tubes voor te stellen die volle vrouwenlippen zullen kleuren.
Alles begint bij kleur
Het onderzoek in Saint-Jean-de-Braye is vooral gericht op de verbetering van bestaande producten, maar toch heeft men er ook oog voor de extravagantie van de toekomst. Volgens Christian Mahé, een doctor in de Fysica met een specialisatie in biochemie, zijn we dankzij het onderzoek van polymeren op weg naar een vochtinbrengende make-up die ‘s morgens aangebracht wordt, ‘s avonds als een masker wordt afgepeld en de huid perfect zuiver en gehydrateerd houdt, klaar voor de nachtcrème.
Scheikundigen, biologen, biochemici, artsen, apothekers en arbeiders vormen de groep van 300 man die samen met Mahé in Saint-Jean-de-Braye werken. “Elk jaar worden tientallen miljoenen euro geïnvesteerd in Onderzoek & Ontwikkeling en dat bedrag neemt nog met ongeveer 5 % per jaar toe,” vertelt hij. De cosmeticaomzet van Dior bedraagt meer dan een miljard euro (de andere labels van de groep halen 300 miljoen), waarvan 90 % geëxporteerd wordt.
30 jaar geleden was de cosmetica nog een wereld van gepigmenteerde walvissenblubber; vandaag wordt in de labs en de productie-eenheden gewerkt met heel gesofistikeerde producten. Naast die materie staat Dior echter vooral bekend om zijn kleurenpalet. De verantwoordelijke voor die sector, Sylvie Bourdillault, huist in de nok van het fabrieksgebouw. Haar atelier wordt overspoeld door licht en herbergt meer dan duizend tinten, die ze met uiterste zorg archiveert, om op die manier beter de artistieke directeur van het huis, Tyen, te kunnen bijstaan.
Tyen is een vijftiger van Vietnamese oorsprong, die ook directeur Imago is van de Parfums Christian Dior (52 % parfums, 27 % maquillage en 21 % verzorging). Hij is het die beslist over de nieuwe kleurschakeringen van de firma, meer bepaald voor de Looks, de lijn van seizoensblushes, waarnaar de kenners twee keer per jaar reikhalzend uitkijken. Het is immers vooral in de stoutmoedige keuze van de aangeboden tinten dat Dior zich van de kwaliteitsconcurrenten onderscheidt. Een turkoois tintje op de oogleden van een vrouw, ook al wordt dat weinig gedragen, maakt nog altijd meer kans om afkomstig te zijn van Dior dan van Chanel.
Stéphanie Ravillon benadrukt dat textiel nog altijd de mode van de nieuwe make-up bepaalt. De nieuwigheden die in februari voorgesteld werden op het salon Expofil zullen dan ook bepalend zijn voor de lente-zomercollectie van volgend jaar. De interpretatie die artistiek directeur John Galliano aan die nieuwigheden zal geven voor de kledinglijn, zal uiteindelijk ook een invloed uitoefenen op de creaties van Tyen. Bovendien leunen de werelden van het textiel en de cosmetica – ook in andere huizen – steeds nauwer bij elkaar aan. Voor de producten van Stars des Looks, die bij Dior de make-upcollecties met echte juweelvoorwerpen opsmukken, komt de inspiratie vaak uit de modesector.
Heel wat beroemdheden maken zich op met de producten van Dior, vooral in Cannes, of tijdens de uitreiking van de oscars of Césars. Nicole Kidman vormde in Moulin Rouge een discreet uithangbord voor het cosmeticahuis, dat naar verluidt nog meer aan bod zal komen in de volgende film van regisseur Claude Lelouch. En tijdens de jongste uitreiking van de Academy Awards ging de oscar voor de beste actrice naar Charlize Theron, die door Dior gemaquilleerd werd.
Van al die producten springen uiteraard de verzorgingsproducten het minst in het oog. Alhoewel. “Onze lijn Cap-ture vermindert wérkelijk de rimpels,” zo wordt in het lab gezegd, al blijft het een moeilijke zaak om dat te controleren. Maar tegen de geldende tarieven van 47,88 euro voor een flacon van 15 milliliter Capture-R-Flash voor een onmiddellijk gladstrijkend effect tot 97,01 euro voor een pot van 50 milliliter Capture XR60/80, mag een mens toch enig resultaat verwachten, niet?Serge Vanmaercke
Serge Vanmaercke
Bij Dior worden 167 miljoen artikelen per jaar geproduceerd, goed voor twee miljoen liter parfum en 3300 ton cosmeticaproducten.
Dior onderscheidt zich vooral van de concurrentie door zijn stoutmoedige keuze van de tinten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier