Exclusievemannenmode zonder franjes
De 28-jarige Oscar Udeshi heeft een masterdiploma in de filosofie en was enkele jaren trader voor Deutsche Bank. Vandaag is hij modeontwerper. De reisweg van een bankier die verwikkeld raakte in de draden van de confectienijverheid.
Een maathemd van OscarUdeshi kost tussen 300 en 450 euro. Een das gaat voor 95 tot 150 euro over de toonbank. Een slip kost tussen 45 en 75 euro en de prijs van een maatpak schommelt tussen 2000 en 10.000 euro. Behalve de kroonprins van Noorwegen en de ambassadeur van HerMostGraciousMajesty in Parijs, maken de rijkelui die de kleren en accessoires van Oscar Udeshi dragen deel uit van een eerder vertrouwelijk kringetje.
Oscar Udeshi, nog maar 28, is geraffineerd en beleefd. Hij houdt van klassieke mannenkledij met een hedendaagse unieke toets. Niets extravagants, maar wel met een aandacht voor detail en kledijcultuur die slechts weinigen van zijn collega’s zo ver doordrijven. Oscar Udeshi heeft een masterdiploma in de filosofie en weet welke etappes moeten worden doorlopen om tot de essentie van de dingen te geraken. De strategie die hij volgt, helpt hem ook op het vlak van de kledij. Esthetische ontwerpen worden weliswaar op prijs gesteld, maar ze verdwijnen systematisch in de prullenmand als er geen functionele verantwoording voor bestaat.
Gevoel voor detail
De hemden van Udeshi worden gemaakt van het fijnste katoen, afkomstig uit Zwitserland of Egypte. De boord moet het gelaat van de klant goed doen uitkomen door de nek te verlengen, wat de aanwezigheid van twee knoopjes (van Italiaanse paarlemoer) verklaart. Lang niet alle details zijn echter zichtbaar. Udeshi voorziet bijvoorbeeld boordbaleinen in paarlemoer of in massief zilver, met een logo dat niet ingegraveerd staat, maar uitgeponst werd om het gewicht te verlagen. De tweelagige ruginzetstukken worden schuin uitgesneden om het hemd een natuurlijke elasticiteit mee te geven. Onderaan wordt de aansluiting tussen het voor- en het achterdeel versterkt met een vijfhoekig randje, dat samen met de crèmekleur (voor de voeringen, de labels, de hielen van de kousen enzovoort) een discrete signatuur van het merk vormt.
De onderbroeken die Udeshi ontwerpt, zijn boxers, uitgevoerd in dezelfde stoffen als de hemden of in Iers linnen. Ze vertonen een toegesneden, dicht bij het lichaam aansluitende coupe en zijn voorzien van een inzetstuk dat zorgt voor een comfortabele zit. De tailleband voelt zacht aan omdat het elastiek niet in contact komt met de huid.
De dassen zijn al even verfijnd. Ze worden door een moeder en haar twee dochters aangemaakt uit banen zijde, wol of kasjmier van uitzonderlijke kwaliteit. De voering wordt niet alleen gekozen op basis van de buitenzijde, maar ook in functie van het klimaat waarin de das zal gedragen worden. Het klimaat oefent immers een aanzienlijke invloed uit op de manier waarop een das zich houdt. Het meest zeldzame stuk uit de collectie is ongetwijfeld de das met zeven plooien. Die wordt uit een enkel stuk stof gemaakt, zonder voering noch versiering. “Er zijn op de wereld slechts vier mensen die zo’n huzarenstukje kunnen klaarspelen. Elke Seven Fold Tie vergt twee keer meer zijde dan een gewone das en er worden telkens maar twee exemplaren van vervaardigd,” aldus Udeshi.
Een erg belangrijk accessoire – “want heel het gewicht van het lichaam rust erop” – zijn de schoenen. Udeshi laat die vervaardigen door een eeuwenoud Engels bedrijf. De lederen zolen die de schoenen sieren, liggen meer dan een jaar ondergedompeld in vaten gevuld met eikenschors. De schoenen worden met de hand opgepoetst en geleverd met een driedelige schoenspanner met hetzelfde model als de schoen. “De schoenspanners worden behandeld met een speciale was die de vochtigheid opslorpt zodat de schoenen tientallen jaren bijgehouden kunnen worden,” beklemtoont Oscar Udeshi.
De maatpakken, ten slotte, worden met de hand versneden in het atelier van Udeshi. Ook hier wordt de stijl van het kledingstuk bepaald door de functie die het moet vervullen. Oscar Udeshi: “Wie in een nachtclub werkt, steekt zelden of nooit iets in de zakken. Het is dus nutteloos om bij dergelijke werkkledij, zakken te voorzien. Daartegenover staat dat men zich nauwelijks nog een kostuum voor een zakenman kan voorstellen zonder een speciaal zakje voor de gsm.” Kasjmier, loden en flanel van de beste Engelse, Italiaanse en Oostenrijkse fabrikanten, handgemaakte benen knopen, voering in geweven zijde… er zijn heel wat van die details in de pakken van Udeshi. De taille is aangesloten en hoog, terwijl de dubbele panden achteraan ervoor zorgen dat het silhouet gladgestreken wordt.
Bond als voorbeeld
Naast maatwerk en accessoires brengt Udeshi ook kwaliteitsconfectie op de markt. Begin dit jaar waren er in de grote steden van deze wereld, waaronder Brussel, in totaal 24 boetieks waar Udeshi verkocht werd. Binnenkort is ook Antwerpen aan de beurt. Maar waarom heeft Udeshi eigenlijk geen eigen boetiek? ” I believe in paying my bills first,” antwoordt de gewezen bankier die voor DeutscheBank in Londen en Frankfurt ooit nog aan foreignexchangebondtrading gedaan heeft.
“Twee jaar lang heb ik mijn ziel verkocht aan de bank,” vertelt hij. “Elke dag goochelde ik met miljoenen dollars. Ik heb toen geleerd hoe belangrijk het is om de komma’s op de juiste plaats te zetten en om aandacht te besteden aan details. Ik heb veel geld verdiend in de City en dat heeft me toegelaten om volledig van richting te veranderen en me twee jaar lang te documenteren over iets wat ik echt wou doen: kleren maken voor mannen. Het leven is geen videoband die teruggespoeld kan worden en weer afgespeeld. Ik heb dan ook op een bepaald ogenblik het risico genomen om mezelf de vraag te stellen: wat maakt me gelukkig? Het antwoord kwam neer op mijn huidige activiteit.”
Oscar Udeshi werd in Hongkong geboren uit een Oostenrijkse moeder en een Zanzibari vader van Indiase origine. Oscar kwam in 1992 naar Londen om te studeren. Hij was een goede en vlijtige student, maar dat belette hem niet om in Londen op een bijna obsessieve wijze de slagaders van de traditionele mannenmode, zoals Savile Row en Jermyn Street, te gaan opzoeken. Het eerste is het paradijs van de ‘bespoke’-kleermakers, het tweede van de maathemden.
Udeshi loopt over van enthousiasme voor zijn huidig beroep en is een ware spraakwaterval. Dat wil echter niet zeggen dat hij zaken als elegantie niet weet te relativeren: “Ik verkies een aardig iemand boven een elegant iemand,” zegt hij. Zijn idee van mannelijke elegantie is overigens toegespitst op het essentiële. Voor deze fan van James Bond is de Sean Connery uit de eerste films van de reeks het voorbeeld van tot de essentie teruggebrachte elegantie.
Udeshi is van oordeel dat het menselijk wezen de neiging vertoont om zaken voor waar te nemen in functie van hetgeen hij ziet. En kleren zijn nu eenmaal het eerste wat men ziet. “Maar,” zegt hij,”een kledingstuk kan nooit interessanter zijn dan het gelaat van de persoon die het draagt, het kan alleen dat gelaat beter doen uitkomen. Elegantie boezemt overigens respect in, bij de anderen, maar ook bij jezelf. Als je je goed en op een unieke wijze gekleed weet, win je aan zelfzekerheid.”
Serge Vanmaercke
Een maathemd van Oscar Udeshi kost tussen 300 en 450 euro. Een das gaat voor 95 tot 150 euro over de toonbank en de prijs van een maatpak schommelt tussen 2000 en 10.000 euro.
De lederen zolen die de Udeshi-schoenen sieren, liggen meer dan een jaar ondergedompeld in vaten gevuld met eikenschors.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier