Europese persoonlijkheid
Ook bij Toyota heeft men lang gedacht dat de “wereldauto” zaligmakend was. Maar nu niet meer : van de nieuwe Corolla wordt op elke markt een aangepaste versie gelanceerd.
Het Corolla-gamma is voor Toyota van uitzonderlijk belang. Voor de lancering van de nieuwe Corolla werd de oude product- en marketingstrategie dan ook grondig onder de loep genomen, en al even grondig hertimmerd. Van de utopische “wereldautoidee” werd brandhout gemaakt. Voortaan wordt op elke markt een specifieke Corolla aangeboden : zo zal het Europese Corolla-model volledig zijn afstemd op de wensen van de Europese klanten.
Bij Toyota realiseerde men zich ook dat een aantal oude, weinig zeggende modelaanduidingen niet meer aangepast waren aan de sterk uiteenlopende hedendaagse levensstijlen. De vroegere modelaanduidingen (XL, GL en Si) behoren definitief tot het verleden. Ze werden vervangen door Linea Terra, Linea Luna en G6.
De Linea Terra is gericht op het behouden van de bestaande klanten, het aantrekken van de meer behoudsgezinde kopers van andere merken en de prijsbewuste jonge gezinnen. Linea Luna is eenluxueuzere uitvoering, waarbij de visuele aantrekkingskracht centraal staat. Met dit uitrustingsniveau lonkt de Corolla naar nieuwe klanten uit het middenklassesegment, voor wie het design op de eerste plaats komt. De G6 ten slotte mikt met een aangepaste krachtbron op kopers die in de Corolla hun dynamische rijstijl willen botvieren.
Algemeen richt het nieuwe Corolla-gamma een 3-deurs hatchback, een 4-deurs sedan, een 5-deurs break en een 5-deurs liftback zich tot een jonger koperspubliek dan de oerconservatieve voorganger.
Het koetswerk van de nieuwe, in Groot-Brittannië geproduceerde Corolla, oogt zeer vloeiend en valt op door het voorfront met de ronde ogen die meer dan een knipoog werpen naar de ellipsvormige voorste lichtblokken van de Chrysler Neon en de Mercedes E-klasse. Even opvallend is de achterpartij van de break die hem een elegant uiterlijk verleent. In het fleurige interieur, dat volledig in de lijn ligt van de vormgeving van het koetswerk, is merkbaar dat Toyota een beroep deed op een stel knappe, jonge designers.
Inzake actieve en passieve veiligheid is de nieuwe Corolla beter uitgerust dan zijn voorganger. Zo zijn er onder meer weliswaar tegen meerprijs zijdelingse airbags verkrijgbaar en is ook ABS beschikbaar. De sportieve G6 beschikt over een handgeschakelde zesversnellingsbak. De vier beschikbare motoren werden volledig herzien, verbeterd en aangepast aan de nieuwe trends.
De Corolla’s rijden, zelfs met de 1.3-liter basismotor, veilig, knap en performant. Maar bovenal heeft de Corolla-reeks een knappe verhouding tussen prijs/kwaliteit/uitrusting, waarmee ze kan optornen tegen de tenoren van het middenklassesegment.
PATRICK OP DE BEECK
Toyota G6 De 3-deurs G6 is een knappe verschijning en een sportieve vierzitter.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier