‘Er komen nog groeikansen’
De beursgang van ABN AMRO is in volle ontwikkeling. De Nederlandse bank is niet meer de zelfverzekerde reus van weleer, dixit de Nederlandse krant NRC, maar ambitieus blijft ze wel. Ook in België.
Nog dit jaar moet ABN AMRO noteren op de beurs van Amsterdam. Van de prestigieuze wereldspeler uit de jaren negentig en 2000 schiet niet veel meer over. De bank is veel kleiner geworden, met een balans die een derde gekrompen is tot 410 miljard euro. Internationaal heeft ABN AMRO moeten terugkrabbelen, in Europa is de bank een middenmoter. Het zwaartepunt ligt in Nederland.
Topman Gerrit Zalm heeft daar vrede mee. In dit stadium is het hem er vooral om te doen het imago van bescheiden, voorzichtige bank te cultiveren. Toch denkt ABN AMRO ook aantrekkelijke groeiperspectieven te kunnen bieden, onder meer voor rijke particulieren. Zeker in België wil ABN AMRO groeien in private banking, zegt Victor van der Kwast, die verantwoordelijk is voor de Belgische activiteiten.
Door de beursgang staat ABN AMRO in de schijnwerpers. Wat doet de bank in België?
VICTOR VAN DER KWAST. “We hebben hier een internetbank (MoneYou), een bedrijfsbank en een vermogensbank. Een klassieke retailbank met een kantorennet willen we in België niet zijn. MoneYou is in twee jaar uitgegroeid tot een speler met meer dan 2 miljard euro vermogen onder beheer en ruim 40.000 klanten. Dat is een heel mooi resultaat, want we positioneren ons niet als een prijsvechter. MoneYou heeft zijn aanbod uitgebreid, van spaar- naar beleggingsproducten. En volgend jaar beginnen we met onlinevermogensbeheer.”
Hoe onderscheidt ABN AMRO zich als bedrijfsbankier van de klassieke Belgische grootbanken?
VAN DER KWAST. “Wij zijn geen master of all trade. We verlenen niet aan ieder bedrijf of elke sector kredieten. ABN AMRO focust op industrietakken, zoals de maritieme sector, waarin we het verschil kunnen maken.
“Met Diamond & Jewellery Clients hebben we ook een leidende bank voor de diamantsector. Diamant wordt als een risicovolle sector beschouwd. Daarom hebben we de voorbije jaren het risicoprofiel van die bank verlaagd, waardoor we rustig verder kunnen met bepaalde klanten. We zijn zeer selectief in wat we doen. Tegelijk nemen we onze verantwoordelijkheid tegenover klanten die we al jaren kennen.”
Wilt u breder gaan?
VAN DER KWAST. “De bedoeling is dat we het corporate banking in België uitbreiden naar andere sectoren. We mikken op ondernemingen met een omzet van 50 miljoen tot een miljard euro. De filosofie daarachter is dat we de groei van die bedrijven kunnen financieren en tezelfdertijd de zakelijke belangen en de privévermogens van de eigenaars begeleiden. Het draait bij ons meer om de klantenrelatie dan om de verkoop van een bepaald product.”
De belangrijkste activiteit van ABN AMRO in België is private banking. En toch bent u maar een kleine speler?
VAN DER KWAST. “In bedragen en aspiraties is private banking onze belangrijkste activiteit in België. Wereldwijd heeft ABN AMRO Private Banking meer dan 200 miljard euro onder beheer. We zijn de derde vermogensbank in Europa. In Frankrijk zijn we de nummer twee, in Duitsland de nummer drie en in Nederland met MeesPierson de nummer één. In België vertegenwoordigt ABN AMRO Private Banking een vermogen onder beheer van meer dan 5 miljard euro, een marktaandeel van 3 procent. De ambitie is in België een grotere speler te worden. We mikken op termijn op een marktaandeel van 10 procent.”
Het debacle van Fortis in 2008 en de daaropvolgende opsplitsing heeft uw marktpositie in België geen goed gedaan. Is de strategie aangepast?
VAN DER KWAST. “We hebben van ABN AMRO Private Banking een zeer gefocust bedrijf gemaakt. De winstgevendheid is fors verbeterd. Dat toont dat rendabiliteit niet alleen met schaalgrootte maar misschien veel meer met de kwaliteit van producten en diensten te maken heeft. We hebben hard gewerkt aan de transparantie. Bij ons zijn er geen verborgen kosten. Wij staan voor efficiënt portfoliomanagement, zonder management- of distributiefees.”
Dat model komt uit Nederland?
VAN DER KWAST. “In Nederland zijn veel vermogensbanken gedwongen geweest, door de evolutie naar een grotere transparantie, hun distributie-, kosten- en verdienmodel aan te passen. Dat is in België zeker nog geen algemeen fenomeen. Daarin hebben wij een voorsprong. Andere vermogensbanken in België genieten nog de luxe van allerlei commissies en kosten die ze aanrekenen. Wij hebben die bocht al genomen. Het fee-model zal onder zware druk komen te staan, niet alleen doordat de klant mondiger is maar ook door de nieuwe regelgeving, zoals Mifid II.”
Blijft de vaststelling dat ABN AMRO Private Banking schaalgrootte mist in België. Er hebben zich de voorbije jaren mogelijkheden voor acquisities aangediend, maar u hapte niet toe.
VAN DER KWAST. “Schaal is geen doel op zich. Ons doel is gecontroleerd te groeien. Als je een transactie doet, moet het de juiste zijn. We hebben overnamekansen gehad, en we zijn bij gesprekken betrokken geweest, maar we hebben gekozen het niet te doen. We hadden bijvoorbeeld geen zin om in de retailmarkt terecht te komen of om te werken met agenten. Als een overname te weinig toegevoegde waarde biedt of aanleiding geeft tot een ingrijpende reorganisatie, moet je het niet doen.”
Hoe sterk is de interne groei bij ABN AMRO Private Banking?
VAN DER KWAST. “De jongste jaren groeien we gemiddeld met 5 tot 10 procent per jaar. Soms helpen de markten ons, soms niet. Los van de marktevolutie zijn we erin geslaagd écht te groeien, door nieuwe klanten of meer activa van bestaande klanten aan te trekken. We hebben ook nieuw talent aangeworven. De organisatie is nu zo ontwikkeld dat ze een groeisprong aankan.
“We tellen nu weer vijf vestigingen in België: Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt en Kortrijk. Dat is goed. Een groot netwerk streven we niet na. De toekomst is meer digitaal en op afstand, in combinatie met persoonlijk advies.”
Met Degroof Petercam ontstaat een powerhouse in private banking. Verandert dat de marktverhoudingen?
VAN DER KWAST. “Het zal maken dat de consolidatie van de sector doorzet, wat voor ons een opportuniteit is. Ik ben ervan overtuigd dat er nog groeikansen komen. Het is afwachten hoe de klanten reageren op die fusie. Een klant van Petercam voelt zich niet noodzakelijk goed in de Degroof-stal, en vice versa. Daar kunnen wij van profiteren.”
Patrick Claerhout, fotogra?e Emy Elleboog
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier