En nu naar de beurs
Een kapitaalverhoging, een positieve cashflow en als kers op de taart een naamsverandering. Het eerste jaar van Luc Burgelman als CEO van Porthus is niet onopgemerkt voorbijgegaan.
Zelf blijft Luc Burgelman vrij bescheiden bij de verwezenlijkingen van het afgelopen jaar. “Die kapitaalronde van 3 miljoen euro en de naamsverandering zijn echt wel de markantste dingen. Dat we een positieve cashflow hebben gehaald, was voor een deel gepland. Maar dat we het jongste kwartaal winst hebben gemaakt, was een meevaller. Bovendien merkten we dat de omzet 5% hoger lag dan het jongste businessplan had voorzien.”
De application service provider (ASP) heeft dus niet echt geleden onder de malaise in de technologiesector. Burgelman: “Porthus heeft altijd een goed gevuld orderboek gehad. Maar om onze groei te financieren, zijn we vorig jaar toch op zoek gegaan nieuw kapitaal.”
Porthus biedt softwaretoepassingen via het internet aan, waardoor bedrijven hun software vanop afstand kunnen huren in plaats van ze te kopen. Het bedrijf werd in 1999 opgericht door onder meer Burgelman (CEO), Frank Hamerlinck (CTO) en Peter Hinssen (voorzitter van de raad van bestuur). Intussen is het toonaangevend binnen de Benelux, met referenties als Corus en Securex. Daarnaast had Porthus vooral KMO’s in zijn klantenportefeuille. Daar wil Burgelman nu verandering in brengen. “Wij willen ons meer en meer op grote bedrijven richten. Dat verklaart ook de naamsverandering.”
Bij Porthus voelden ze aan dat EurASP als merk niet langer de volledige lading dekte. De term ASP kwam er nog in voor, maar eigelijk zijn de activiteiten veel breder geworden. “We willen ons duidelijk toespitsen op wat we Extended Enterprise-oplossingen noemen. We bieden een hub aan die de processen tussen bedrijven enerzijds en klanten en leveranciers anderzijds moet optimaliseren”
Een paar weken geleden maakte Porthus nog bekend dat dagelijks meer dan duizend eindgebruikers applicaties betrekken vanop het Thingate.net-platform. Dat aantal neemt nog toe. Thingate.net is het merk waarmee Porthus zijn dienstverlening vermarkt.
Zo’n uitbreiding van de activiteiten kost natuurlijk geld. “Een nieuwe kapitaalronde is niet uitgesloten, maar we willen ons niet onder druk laten zetten,” zegt Burgelman. “We willen stap voor stap vooruitgaan. Porthus kan zich gelukkig beroepen op een gezonde basis. De jongste kapitaalronde, die eind 2001 werd afgesloten, bezorgde het bedrijf een gezonde financiële positie. Dat mag wel, want de zoektocht naar geld was op een bepaald moment een halftime job.”
Voor het komende boekjaar heeft Porthus de lat alweer wat hoger gelegd: het mikt op 50% winst. Zelfs de term ‘beursintroductie’ wordt niet langer geschuwd. Burgelman: “Maar dat zal het financiële klimaat natuurlijk moeten uitwijzen.”
A.M. [{ssquf}]
“Een nieuwe kapitaalronde is niet uitgesloten, maar we willen ons niet onder druk laten zetten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier