En de motor, hij viel uit
We reden met een auto die bij rood licht of in de file stilvalt. Vanzelf. En daarom zuiniger zou zijn. BMW profileert zich met zijn efficiënt dynamics als een constructeur die niet bij de CO2-pakken blijft zitten. Maar qua rijgevoel blijft de geteste 118d op en top BMW. Freude am Fahren, jawel.
De voorbije maanden is behoorlijk wat gepraat, geschreven en gelobbyd over de CO2-problematiek of -hysterie, pick one. Maar weinig autobouwers die er ook zo snel iets aan deden als BMW. Zoals technische oplossingen om de auto (iets) zuiniger te maken die deels standaard worden geleverd. Natuurlijk lanceert Mercedes binnenkort ook een start/stopfunctie en Volkswagen heeft zijn Bluemotionversies. Maar ze kwamen later dan BMW. En er is ook nog Audi, dat de kat uit de boom lijkt te kijken. De enige andere pionier is eigenlijk Lexus, dat al een kleine traditie heeft met zijn hybride auto’s, een combinatie van benzine- en elektromotor.
Natuurlijk moet alles in zijn context worden bekeken. Dat BMW al een eind verder staat met de standaardisering van zijn brandstofbezuinigende en uitstootbeperkende ingrepen dan Volkswagen, heeft met zijn marktpositie te maken. BMW zit sowieso in het premiumsegment, terwijl Volkswagen zich iets scherper geprijsd op de markt moet begeven en zijn superzuinige modellen dus (voorlopig, zie ons recent verhaal over Bluemotion) bewust in een speciale reeks onderbrengt.
Al die bezuinigende ingrepen groepeert BMW onder de noemer efficientdynamics. Eén: een inspuitsysteem met zeer grote precisie en dus zuiniger. Twee: de bewegingsenergie die tijdens het remmen in de accu sijpelt en zo de motor ontlast. Drie: de stuurinrichting die zich laat bekrachtigen door de elektromotor die uitvalt bij rechtuit rijden en dan geen stroom verbruikt. Vier: het elektronische motormanagement dat de temperatuur van de motor opvolgt en de luchtspleten achter het radiatorrooster alleen opent als er de motor echt behoefte heeft aan koeling. Vijf: speciale banden met een geringere rolweerstand, de motor moet een zuchtje minder vermogen leveren om het tuig in beweging te brengen en te houden. Maar de meest tot de verbeelding sprekende ingreep is de start/stopfunctie. Zodra de auto stilstaat (bij het verkeerslicht of in de file), je de bak uit versnelling zet en de voet van de koppeling neemt, valt de motor uit. Om bliksemsnel weer aan te slaan zodra je de linkervoet weer op de koppeling zet. We reden er een week mee en stelden vast dat het systeem al snel héél gewoontjes voelt, en dus niet tot de verbeelding hoeft te spreken, of af te schrikken. Heb je er trouwens geen zin in, dan houd je die koppeling gewoon ingedrukt en de motor blijft draaien. En waarom we nu zo uitdrukkelijk stellen dat het systeem niet hoeft af te schrikken? Omdat Volkswagen lichtjaren geleden al eens het concept uitprobeerde in een Golf en daar helemaal geen succes mee oogstte. Wegens onnatuurlijk aanvoelen . Maar dat was natuurlijk ook in een tijd waarin CO2 nog helemaal geen issue was.
En het rijden zelf? Een meevaller. Waarmee we bedoelen dat BMW erin slaagt om een bezuinigend concept in zijn auto’s in te bouwen en tegelijk niets van zijn ziel in te leveren. De 118d voelt nog altijd heel dynamisch aan. En vult de belofte van de Duitse constructeur, Freude am fahren, helemaal in. Alleen verbruikten we gemiddeld 7,3 liter, een pak meer dan de beloofde 4,7 gemiddeld. Maar dat is normaal. We genoten te intens van de dynamische aard van het beestje en dachten te weinig aan zuinig rijden. Een hele kunst trouwens. Recent onderzoek van de Vlaamse Automobilistenvereniging VAB wees uit dat de modale Vlaamse autobestuurder met een zuinige dieselauto gemiddeld 73 procent (!) meer verbruikt dan de norm. Met andere woorden, de constructeurs hebben zuinige auto’s klaar, nu moeten we er ook maar eens mee leren rijden… (T)
Jo Bossuyt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier