EMD, de diehard die uw informatie beheert
Ja, er is leven na de dotcomcrash. EMD, geleid door jonge dertigers, maakte in zijn prille bestaan al alles mee. De top en het dal. En nu terug naar de top? EMD is alvast de Trends Gazellen Ambassadeur in de categorie kleine bedrijven.
Het duo is amper midden dertig, maar heeft al een decennium entrepreneurschap achter de kiezen. CEO Bruno Hannon (35) en COO Koen De Geyter (37) van EMD timmeren al sinds 1998 aan de weg met informatica. De twee eigenaars van het bedrijf uit Heverlee implementeren systemen voor gegevensbeheer – van het maken van een website tot het volledige beheer van de informatiestromen. Zelf noemen ze het ongestructureerde data omzetten in gestructureerde kennis. Ze werken daarbij nauw samen met computergigant IBM.
Voor de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) werd een intranetportaal ontwikkeld. Het communicatieplatform stuurt interne berichten, en de toegang tot diverse toepassingen en informatiebronnen. Wetteksten en commentaar worden bijgehouden. Bij het chemische bedrijf Huntsman werd het documentenbeheer van de juridische divisie georganiseerd. Alle geschillen, dossiers en claims worden voortaan elektronisch afgehandeld. Gedaan met kasten propvol stoffige dossiers. De informatie is nu ook continu en wereldwijd beschikbaar. Maar de ideeën gaan verder, met Proximus wordt al gesleuteld aan toepassingen via pda.
Friends, fools & family
Ook het bewakersbedrijf Securitas en Toyota behoren tot de klantenkring. Maar, verrassend: “We hebben een belangrijke focus op overheidsklanten. In tegenstelling tot de privé zijn de budgetten minder afhankelijk van de conjunctuur. Dat laat ons toe om de risico’s beter te spreiden,” aldus Hannon en De Geyter. 40 % van de omzet wordt bij de publieke organen gehaald.
De jonge dertigers beleefden de glorie en het klappen van de internetzeepbel. Net daarvoor hadden ze al hun eigen crisis meegemaakt. EMD groeide uit E-Mailware Development en Visionwize van oprichter Frank Turley. Een man met bevlogen ideeën, maar minder concrete zakenmodellen. In 1999 gooide hij de handdoek in de ring, in een met schulden overladen bedrijf. Maar de toenmalige werknemers Hannon en De Geyter geloofden erin. “Via het geld van friends, fools & family en de bank, hebben we het bedrijf gekocht. Een gigantische gok. Eén bank draaide de geldkraan dicht. Maar de tweede bank konden we met ons ondernemingsplan overtuigen. We zijn zeer diep gegaan.”
De collega’s werden bazen
Die crisis deed EMD tevens de crash van 11 september 2001 overleven. Het bedrijf was op dat moment voldoende slank. Sindsdien stijgen de cijfers. Het te verwerken verlies, dat eind 2001 nog afklokte op 151.000 euro, werd eind 2003 herleid tot een kleine 50.000 euro in het rood. De financiële schulden, in 1999 nog een half miljoen euro zwaar, zijn vandaag volledig afgebouwd. Het bedrijf haalt al vier jaar een bedrijfswinst en een nettowinst. In september 2004 werd E-Mailware Development ontbonden.
Financieel zijn er voor het personeel geen geheimen. “Elke maand delen we de cijfers met alle werknemers. Dat kan, want ze zijn samen met ons door het dal getrokken.” De relatie met de collega’s is sterk, maar veranderd. Na de MBO stonden Hannon en De Geyter plots aan de andere kant – die van de bazen. “Wij hadden het nog altijd over de collega’s. Maar onze collega’s zagen ons zo niet langer. Was dat even wennen.”
Wolfgang Riepl
“Eén bank draaide de geldkraan dicht. Maar de tweede bank konden we met ons ondernemingsplan overtuigen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier