Elie Bruyninckx (44) De beste van West-Europa
Elie Bruyninckx is sinds april vorig jaar CEO van de reisorganisator TUI Travel in België, Italië en Spanje, bij ons beter bekend onder de merknaam Jetair. Hij heeft zijn entree niet gemist. De omzet klom in België voor het eerst uit boven 1 miljard euro. En ons land is met een bedrijfswinst van 58 miljoen euro de rendabelste dochter in de divisie West-Europa.
Het lijkt wel alsof de eurocrisis geen vat had op de Belgische reizigers. Of had u gewoon geluk door de bar slechte zomer?
ELIE BRUYNINCKX. “Het slechte weer in de zomer van 2012 heeft de lastminuteboekingen ongetwijfeld een boost gegeven. Maar die factor was zeker niet allesbepalend. Er spelen zo veel elementen een rol bij het boeken van een reis.”
Hebben die lastminuteboekingen niet gedrukt op uw winstcijfers?
BRUYNINCKX. “Nee, en daar ben ik blij om. De omzet steeg met 3 procent, maar het aantal reizigers en de bedrijfswinst gingen nog sterker vooruit, met 7 procent. Een bedrijf wordt nog altijd beoordeeld op zijn resultaten. Je kunt in onze sector altijd volume creëren door heel lage tarieven aan te bieden. Maar wij hebben getoond dat we een gezonde en rendabele organisatie zijn.”
België is het rendabelste land in West-Europa voor TUI Group. Maar de andere landen waar u CEO bent, Italië en Spanje, maakten 5 miljoen euro verlies.
BRUYNINCKX. “Vooral de Italiaanse markt deed het slecht. Italianen hoeven niet te reizen als ze naar de zon willen. De belangrijkste reisbestemming voor hen is Egypte, met zijn Nijlcruises en archeologische sites. Door de Arabische Lente werd de politieke toestand in dat land erg onzeker. Dat gaf een fikse knauw aan onze volumes, die je niet zomaar kan versluizen naar een ander land. We willen andere bestemmingen ontwikkelen voor de Italiaanse markt, zodat we minder afhankelijk worden van Egypte.”
Ook de luchtvaartdochter Jetairfly wordt de efficiëntste van de groep genoemd.
BRUYNINCKX. “Het is niet ongebruikelijk dat de filialen in een groep met elkaar worden vergeleken. Jetairfly kwam daaruit tevoorschijn als een rendabel en productief bedrijf. We hebben in 2003 als eerste een hybride carrier in de markt gezet — een combinatie dus van passagiers die enkel een ticket kopen en pakketreizigers die een beroep doen op een reisorganisator. Vandaag is dat heel gewoon, maar toen was dat behoorlijk ongebruikelijk.”
U mag die luchtvaartexpertise nu zelfs op groepsniveau toepassen?
BRUYNINCKX. “Sinds eind vorig jaar ben ik hoofd van de stuurgroep voor de hele vliegtuigvloot van de groep. Die is verantwoordelijk voor het vlootbeheer, het onderhoud, de vlootplanning en het bemannen van de toestellen.”
Toch is er een minpunt. U wilt vanuit Brussel naar Kinshasa vliegen, maar het Directoraat-generaal van de Luchtvaart gaf de vliegrechten enkel aan Brussels Airlines.
BRUYNINCKX. “Ik ben daar ontevreden over. De beslissing van het Directoraat-generaal komt neer op een monopolie voor Brussels Airlines. De consument is uiteindelijk het slachtoffer van zo’n beslissing. We krijgen veel steun van klanten, die willen dat we onze strijd om die vliegrechten volhouden. De motivatie van het Directoraat-generaal is ongefundeerd en niet afdoend. We onderzoeken alle mogelijkheden. Dat kan op termijn ook juridische gevolgen hebben.”
W.R.
“Wij hebben getoond dat we een gezonde en rendabele organisatie zijn”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier