ELEKTRONIKA. HET LUISTEREND OOR
Sinds de dag in 1967 dat hij bij Philips aan de slag ging, leeft Gilbert De Clercq op het ritme van de technologische revoluties die de konsumentenelektronika gekend heeft. Nu is hij zestig en staat hij in het heetst van de strijd. Sinds vorige maand is hij immers gedelegeerd bestuurder van Sony Belgium, en niet van plan om het bedrijf op zijn naambekendheid te laten teren. “De markt is keihard geworden, ” zegt hij. “Om er niet onderdoor te gaan, moet je aktieve mensen om je heen hebben. ” Een waarschuwing voor wie het liever rustig aan doet ? De Clercq, een Gentenaar van geboorte, heeft zijn handelsvorming in de praktijk opgedaan. Hij rekent sterk op de human relations om zich van de konkurrentie te onderscheiden. “Hoe harder de tijden, hoe belangrijker de persoonlijke verhoudingen in het bedrijf, ” vindt de nieuwe verantwoordelijke van Sony Belgium.
Met een veertigtal konkurrenten (“die allemaal kwaliteitsprodukten aanbieden”) op een markt die in de voorbije twee jaar met 15 % is teruggevallen, moet er hard geknokt worden. “Onze omzet gaat vooruit en zal dit jaar waarschijnlijk de drempel van 6 miljard frank overschrijden, maar we verdienen geen geld meer. ” Het probleem ? Gilbert De Clercq situeert het bij de distributie, die steeds grotere marges wil. Hij vindt dat erg frustrerend : “Onze produkten zijn bij de beste ter wereld. Wij hebben méér te bieden dan afbraakprijzen. Het is de hoogste tijd dat de wederverkopers opnieuw de kaart van de service uitspelen en de nadruk leggen op de kwaliteit. “
Gilbert De Clercq is een selfmade man, en noemt zich ook graag zo. In 1967 begon hij bij Philips als commercieel afgevaardigde, met een entoesiasme dat hem nooit in de steek heeft gelaten. Hij was prokuratiehouder en verantwoordelijke voor de audioprodukten toen hij na 12 jaar van de Nederlandse groep overstapte naar de Generale Maatschappij. Het was geen afscheid van de elektronikasektor, want de holding had in die periode de exclusieve distributie van SBR, Braun en Hitachi. De Clercq werd commercieel direkteur van het eerste en daarna van het tweede merk, tot hij in september 1982 naar Sony Belgium verhuisde.
Als hoofd van de divisie konsumentenprodukten (80 % van de verkoop) heeft hij bijgedragen tot de groei van de firma de omzet klom in 12 jaar tijd van 1,2 miljard frank naar bijna 6 miljard frank (5,85). De Clercq is trouwens de geestelijke vader van de Sony Centers, 17 verkooppunten met zelfstandige uitbaters die uitsluitend het Sony-gamma aanbieden en alle 1500 referenties die het merk in België op de markt brengt in voorraad moeten hebben. “Ze zegden dat ik een geweldige blunder maakte, ” merkt Gilbert De Clercq ironisch op. “Maar vandaag zijn de Sony Centers goed voor 8 % van onze omzet. “
Gilbert De Clercq behaalde een eerste prijs van het Gentse conservatorium en bespeelt het klavier van zijn piano even goed als dat van zijn pc. Hij heeft ook twee boeken op zijn naam, waarin hij citaten analyzeert : “Ik ben geboeid door de menselijke psychologie. “
GILBERT DE CLERCQ (SONY BELGIUM)Knokken op een harde markt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier