‘Eigen bezorgdienst is grootste prioriteit’

© GF

Matthias De Clercq kreeg vorig jaar de verantwoordelijkheid over de Belgische activiteiten van Coolblue. Voor de Nederlandse webshop is België een belangrijke markt. Coolblue heeft hier ook drie fysieke winkels, maar daar is De Clercq niet verantwoordelijk voor. “De fysieke winkels in Nederland en België worden als één geheel gezien. Ik zit wel in Nederland veel samen met de eindverantwoordelijke voor de winkels. Samen tekenen we de strategie uit voor België. Hij weet veel over winkels, ik weet veel over de Belgische markt. Het zit hem soms in kleine dingen. Wij hebben het over een batterij in een smartphone, zij over een accu. Het is belangrijk dat dat in de productbeschrijvingen wordt aangepast.”

De Belgische tolk spelen voor het Nederlandse Coolblue, is dat een goede omschrijving van een van uw taken?

MATTHIAS DE CLERCQ. “Het gros van mijn tijd besteed ik inderdaad aan luisteren en praten. Geen enkele dag is dezelfde. Het is meestal een opeenvolging van korte vergaderingen – we mikken altijd op een half uur – met collega’s uit de meest uiteenlopende afdelingen, zoals hr, de rekrutering, het team voor de zakelijke markt… In die vergaderingen ben ik vaak bezig met de vraag in hoeverre de beslissingen aangepast zijn aan de Belgische markt.”

Is er geen aparte afdeling voor België?

DE CLERCQ. “Ik heb een team met tien medewerkers die mee de zaken volgen die belangrijk zijn voor de Belgische markt, zoals de klantendienst. Er is geen aparte Belgische kopie van de Nederlandse organisatie. Ik denk niet dat dat wenselijk is, we willen overal dezelfde waarden hebben. Intern zien we het als één geheel, maar we maken op de juiste punten het onderscheid voor België. Zo hebben we het afgelopen jaar betalen via ecocheques mogelijk gemaakt.

“In België heeft Coolblue tegen de 200 medewerkers. Toen ik vorig jaar begon, waren het er nog maar 100. We hebben ‘Coolblue Bezorgt’ het afgelopen jaar in België uitgebouwd en het gros van de nieuwe medewerkers werkt voor die eigen bezorgdienst.”

Is het zelf leveren en installeren van wasmachines en andere grote huishoudelijke elektronica in België de belangrijkste gebeurtenis voor u?

DE CLERCQ. “Er is ook nog de eigen app en de Franstalige website, maar de eigen bezorgdienst is wel de belangrijkste. Het zal ons toelaten de klantentevredenheid verder te verhogen. De tevredenheid meten we via de Net Promotor Score en in België is die voor Coolblue 68. Tegen volgende herfst hoop ik op een mooie stijging. We willen het aantal busjes voor België uitbreiden naar veertig volgend jaar. Daarnaast zijn er nog tal van kleinere maatregelen die we kunnen nemen om de tevredenheid van Belgische klanten te verhogen.”

Wordt de Franstalige website de andere prioriteit?

DE CLERCQ. “Inderdaad, de website is bijna volledig vertaald en aangepast. Er komt zeker een fysieke winkel in Franstalig België, maar het is nog te vroeg om het over een locatie te hebben. We hebben een winkel in Zaventem en dat was al een goede test, wegens de tweetaligheid.”

Welke productcategorie was de grootste verrassing?

DE CLERCQ. “Witgoed. Vorig jaar was het al niet mis, maar dit jaar zetten we daar nog sterkere resultaten neer, wellicht dankzij Coolblue Bezorgt en het aanvaarden van ecocheques.”

S.F.

“Het gros van mijn tijd besteed ik aan luisteren en praten”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content