Eigen academie is beste leerschool

Een hoogwaardige dienstverlening aan hotelgasten moet de hotelgroep Accor Hospitality Belux helpen de turbulente tijden te doorstaan. Investeren in de opleiding en training van werknemers blijft dan ook cruciaal.

Ondanks de crisis blijft hoteluitbater Accor investeren in de opleiding en ontwikkeling van zijn medewerkers. Eind juni opende het zijn eigen Academy in de buurt van het Brusselse Zuidstation. Op die locatie zijn alle opleidingsactiviteiten van de groep gecentraliseerd. De Accor Academy wordt gestuurd door de hr-directie van het moederhuis in Parijs en bestaat uit een netwerk van zestien vestigingen over de hele wereld. “De eerste Accor Academy opende in 1985 haar deuren in de buurt van Parijs. De belangrijkste doelstelling van de academie is de toegang tot opleidingen vergemakkelijken voor alle werknemers. Ze volgen niet alleen samen opleiding, maar ook tijdens de pauzes en de lunch krijgen ze de gelegenheid elkaar te leren kennen. Dat versterkt de bedrijfscultuur”, zegt Katya Sokolsky, directeur human resources bij Accor Hospitality Belux. Met bijna 70 hotels is Accor in België en Luxemburg de grootste hoteluitbater en telt in ons land zo’n 2000 werknemers. Accor is vooral bekend voor de hotelketens Sofitel, Novotel, Mercure, Suitehotel, Ibis, Etap Hotel en Formule 1.

Met de opening van de academie bevestigt Accor zijn reputatie als goede werkgever in de hotelsector. De opleidingen omvatten niet alleen hoteldisciplines maar ook een waaier van andere facetten zoals management, marketing, verkoop, distributie, diversiteit, burotica, talen, recht, onderhoud en gezondheid. “Zo willen we de professionele ontplooiing van onze werknemers nog meer aanmoedigen. Maar we streven ook naar een continue verbetering van de dienstverlening aan de klanten; door medewerkers competenties te laten verwerven en verder te ontwikkelen. Doorgroeien naar een nieuwe functie is immers meer regel dan uitzondering. Bijna 90 procent van de directeurs begon in een van de basisfuncties van het hotelwezen”, vertelt Sokolsky.

Betere kwaliteit

In 2008 heeft Accor in België en Luxemburg zowat 2000 medewerkers opgeleid en zo’n 4523 dagen training gegeven. Die investering vertegenwoordigt 2,7 procent van de loonkosten. Ook nu blijft de hotel-uitbater investeren in training en opleiding, al veroorzaakt de economische crisis wel accentverschuivingen. “Naast de basistrainingen in hoteldisciplines ligt de nadruk nog meer op het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening en de commerciële vaardigheden. Door het aanbieden van een perfecte dienstverlening onderscheiden we ons van onze concurrenten. Opleidingen en trainingen die meer gericht zijn op zelfontplooiing, zijn meer naar de achtergrond verschoven”, erkent Sokolsky. Het managementtraineeprogramma om medewerkers de kans te geven sneller door te groeien tot assistent-diensthoofd en diensthoofd staat eveneens op een laag pitje. “Het trainee-programma volgt het tempo waarmee nieuwe hotels geopend worden. Onder invloed van de crisis is dat tempo gedaald waardoor de behoefte aan nieuwe diensthoofden kleiner werd. Bovendien merken we dat het verloop, dat traditioneel redelijk hoog is in onze sector, zo goed als stilgevallen is”, weet Sokolsky. Het ‘international hotelmanagement program’ waarbij jaarlijks enkele diensthoofden de kans krijgen een internationale carrière uit te bouwen bij de groep, loopt nog steeds.

“De opening van de academie, uitgerust met de allernieuwste technologie, is een positieve boodschap voor onze medewerkers. We besparen door een wervingsstop in te voeren en door investeringen in nieuwe uitrustingen en materieel uit te stellen. We blijven echter investeren in onze mensen, want dit garandeert onze groei eens de crisis voorbij is. Tot nu toe hebben we ontslagen kunnen vermijden. Bovendien groeit ons marktaandeel nog steeds.”

Door Hilde Vereecken/Foto Thomas De Boever

Met de opening van de academie bevestigt Accor zijn reputatie als goede werkgever in de hotelsector.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content