Een winkel die anders is
De multimerkenwinkel Cameleon krijgt van de distri-butiefederatie Fedis de Mercuriusprijs voor het beste handelspand. Trends ging shoppen en zocht uit waarom.
Vijftien miljoen euro. Zoveel investeerde retailer Cameleon in het pand dat dit voorjaar opende in Sint-Lambrechts-Woluwe. Toch heeft de vestiging niet eens airconditioning, roltrappen of felle artificiële lichten. Het leverde de multimerkenwinkel wel de Mercuriusprijs voor het beste handelspand op, want gedelegeerd bestuurder Augustin Wigny wist als projectontwikkelaar alle typische kenmerken van een winkelruimte te vervangen door ecologisch verantwoorde alternatieven.
Zo wordt de ruimte gekoeld of verwarmd door de buitenlucht, zijn er twee waternetwerken – een met grondwater en een met leidingwater – en kan de grote trappenhal ook dienst doen als concertzaal.
Klanten kopen meer
“Ons concept is gebaseerd op dat van overdekte markten, zoals de Hallen van Schaarbeek, of van Parijs”, legt Wigny uit, “maar ook het gebruik van ecologische materialen moest ervoor zorgen dat consumenten merkten dat onze winkel anders is.”
Een risico, want mensen zijn ook als klant gewoontedieren. “We waren inderdaad even bang dat klanten minder zouden kopen”, geeft Wigny toe. “Dat is niet het geval, de gemiddelde aankoop per minuut ligt nu hoger dan op onze vorige locatie. Ook belangrijke leveranciers blijken veel belang te hechten aan het ecologische aspect. We krijgen nu meer toegang tot grote merken.”
Return on investment
Wigny bracht de helft van de 2,5 miljoen euro ecologische investering daarom onder bij het marketingbudget. Zo verwacht hij bijvoorbeeld het gebruik van natuurlijke verf, dat geen directe return on investment levert, binnen een periode van tien jaar terug te verdienen. Ook de 1,25 miljoen euro investeringen in bijvoorbeeld extra isolatie denkt Wigny op die termijn te verzilveren.
“Onze installaties om hernieuwbare energie op te wekken, zouden normaal pas na 25 jaar renderen, maar dankzij de steun van het Brussels Gewest lukt dat ook al na een decennium.”
Omdat hij eigenaar, uitbater en projectontwikkelaar van Cameleon is, droeg Wigny zelf alle risico’s. “Ik kan het alle retailers aanraden. Je kunt dan veel meer beslissingen nemen. Als je werkt met veel tussenpersonen weten zij niet waarvoor je bereid bent te betalen. Vanaf de eerste vergadering met de architect van AWAA kon ik nu het doel bepalen.”
Vergunning in 4,5,6
Het was niet de reden waarom Cameleon zes maanden na het indienen van de aanvraag al een bouwvergunning kreeg. Volgens Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van de federatie van de distributieondernemingen Fedis, duurt dat gemiddeld één tot twee jaar, maar zijn er voldoende voorbeelden van gevallen waar de wachttijd voor een vergunning oploopt tot tien jaar. Dossiers moeten vaak langs de Raad van State passeren en verbeterd worden omdat buurt-bewoners verzet aantekenen.
“Ook hier was de ecologische invalshoek nuttig, maar ik denk dat de plannen voor de crèche voor 39 kinderen in ons gebouw ook wel een handje hielpen, vermoedt Wigny. Michel vult aan: “Het is een trend om winkelvestigingen op maat van de omgeving te maken. Jammer genoeg gebeurt het nog veel te weinig. Het lijkt ook erg evident om het commerciële aspect van een pand te bestuderen, maar vaak kiezen winkelhouders snel voor een bepaalde ruimte, uitsluitend zodat hun concurrent er niet kan intrekken.”
y Door Sjoukje Smedts/Foto’s: Michel Wiegandt
“Belangrijke leveranciers hechten veel belang aan het ecologische aspect. We krijgen nu meer toegang tot grote merken”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier