Een vleugje culturele diplomatie

De export van creatieve en culturele producten in Europa is verdubbeld tijdens de crisis. De Nationa(a)l Pop-Up Store in Brussel draagt graag zijn steentje bij. Nog tot 25 mei wil het initiatief de Belgische creatieve industrieën zichtbaarder maken.

Adeline d’Ursel, een van de drie ondernemers achter de vzw Nationa(a)l, noemt creatieve industrieën zoals de mode, muziek, design, film, beeldende kunst en gastronomie “meer en meer een groeimarkt in Europa met meer en meer ondersteunende initiatieven”. Maar wie een totaalbeeld van de creatieve industrie in België wil krijgen, raakt makkelijk de weg kwijt. “In België zijn cultuur en economie geregionaliseerd, waardoor het moeilijker is er wijs uit te raken”, stelt ze.

Daarom wil Nationa(a)l Pop-Up Store de Belgische creatieve industrie vertegenwoordigen buiten de grenzen. “Na de eerste editie in 2012 kregen we telefoontjes uit het buitenland om te vragen hoe ze Belgische projecten tot bij hen konden krijgen. Ze wisten niet met wie ze contact konden opnemen”, vertelt Adeline d’Ursel. De organisatie wil dan ook een verzamelpunt zijn voor de vele initiatieven die de gemeenschappen en de gewesten nemen in de creatieve economie. De bedoeling is jaarlijks een selectie van interessante producten te maken, die voor te stellen in de tijdelijke pop-upstore en ze vervolgens te laten rondreizen in het buitenland. “We willen een soort van instrument zijn voor de culturele diplomatie van België”, zegt d’Ursel.

Financiering

De pop-upstore is een mix van happenings, concerten, modedefilés, concerten, brunches en andere ontmoetingen. Vorig jaar lokten die 3000 bezoekers. Dit jaar mikt de organisatie tussen 9 en 25 mei op 10.000 bezoekers in de voormalige bedrijfsgebouwen van Solvay in Elsene. Er nemen 110 artiesten aan deel.

De organisatoren financieren het initiatief met sponsoring, dit jaar onder meer van een grote bank, een automerk en de Nationale Loterij, subsidies en eigen inkomsten uit de kaartjesverkoop of crowdfunding op het platform KissBankBank. Op termijn streeft de Nationa(a)l Pop-Up Store naar drie financieringspijlers: een derde sponsoring, een derde subsidies, en een derde eigen inkomsten. Die laatste moeten komen van onder meer de organisatie van evenementen en commissies op de verkoop van de producten.

Op die manier wordt de Nationa(a)l Pop-Up Store een verkoopkanaal voor de deelnemende artiesten-ondernemers. “Door talentrijke mensen uit verschillende disciplines samen te brengen op één platform, bereiken we veel meer journalisten en een breder publiek”, zegt Louis-Dorsan van Caloen. Om de zichtbaarheid van de Pop-Up Store nog te vergroten, wordt gewerkt met ambassadeurs voor elke discipline. Dit jaar zijn dat onder anderen de muzikante An Pierlé, de hoedenontwerper Elvis Pompillo en de kunstenaar Angel Vergara. Die bekende namen, goed voor een kwart van de deelnemende creatieve ondernemers, kiezen welke opkomende talenten mogen meedoen.

VIVIANE DE LAVELEYE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content