EEN VALLEI IN LIMBURG
Vorige week kreeg Vlaanderen er een Valley bij: Flanders Multimedia Valley (FMV) in Hasselt. Stichtende leden van FMV zijn de Regionale Uitgeversgroep (Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen), Interelectra, Professional Interactive Media Systems, Cegeka,Anaxis (een diversificatie van Technum) en het Expertisecentrum voor Digitale Media (EDM). “Een financiële inbreng door de sector zelf zal bijdragen tot een consolidatie van de vele Limburgse initiatieven op multimediavlak. Ook wanneer na 2001 de Europese kraan zou opdrogen,” motiveert FMV-voorzitter Piet Schiepers (59) de nieuwe vzw.
Limburg telt meer dan negentig IT-bedrijven. Het trauma van de Kempense Steelkoolmijnen (KS) indachtig, is de diversificatiedrang in de oostelijke provincie groot.
“Ik mag er niet aan denken dat Ford Genk zou dichtgaan,” zegt Schiepers (VLD), voorzitter van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij (GOM) en gedeputeerde-economie voor Limburg. Daarom sleutelt Schiepers aan een gelijkaardig initiatief om toeleveringsbedrijven aan de automotive-sector rond Ford Genk te verankeren. “Aanvankelijk was er nogal wat scepsis rond de oprichting van FMV, maar plots raakte het initiatief in een stroomversnelling. Hopelijk gebeurt hetzelfde rond de Automotive Valley, maar ook nog rond logistiek en distributie in Limburg. Het gaat immers telkens om het behoud van tewerkstelling en om nieuwe jobcreatie.”
Multimedia-ontwikkelingen in Limburg zorgden al voor 3000 tot 4000 jobs. Kenners beweren dat de informatietechnologie (IT) over tien jaar voor meer tewerkstelling in Limburg kan zorgen dan de huidige 15.000 banen in de automobielindustrie en aanverwante. De multimediavallei groeit in Diepenbeek op het Limburgs Wetenschapspark, naast de campus van het Limburgs Universitair Centrum (LUC): van de twaalf hectare beschikbare grond is al 4,5 hectare bebouwd met onderzoekslabs en O&O-bedrijven – de zogenaamde FMV-I. Vandaag is men volop bezig met de ontsluiting van een tweede zone, FMV-II, voor productiebedrijven. Naast het Kinepolis-complex staat het Mediahuis, waar zeventien IT-bedrijfjes introkken en synergie ontwikkelen met TV-Limburg. “Het zijn innoverende bedrijfjes die op wereldevenementen, zoals de multimediabeurzen in Las Vegas of Taipei, contracten binnenhalen. Ik stel vast dat onze IT-bedrijfjes internationaal kwalitatief goed scoren en het koppeloton aanvoeren,” zegt Schiepers. FMV wil voor dit type bedrijven een investeringsfonds oprichten.
Het dagelijks beleid van FMV is in handen van Stephan Bruninx, die als onafhankelijk adviseur werkte voor de GOM Limburg.
Na studies rechten begon Piet Schiepers een advocatenkantoor in zijn geboorteplaats Tongeren; vandaag runt zijn zoon daar de zaken, terwijl Piet Schiepers van op afstand toekijkt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier