Een pex in f

U weet dat u naar New York vliegt. Maar heeft uw BTD of Amadeus uw MPM bevestigd ? Samen met de pex van uw partner ?

De wereld van de vliegende zakenreiziger wemelt van de acroniemen en vreemde vaktermen. Het jargon is vooral overgewaaid uit het Amerikaans of Engels. Als u voor een ticket belt naar uw reisagentschap, krijgt u wellicht de boodschap even te wachten want het BTD is in gesprek. Pardon ? In begrijpelijke taal : de dame van de zakenreizen of het Business Travel Department is met iemand anders bezig. Even later vraagt zij misschien even geduld omdat haar CRS niet werkt ? Is mevrouw ziek ? Neen, ze heeft het over haar computerized reservation system en dat zijn netten waarop verschillende hotelketens en luchtvaartmaatschappijen zijn aangesloten. Systemen die luisteren naar klinkende namen als Galileo, Amadeus, Apollo of Abacus.

Uw vliegtuig- broker of reisagent zoekt als specialist in het enorme aanbod voor u naar de betere tickets, maar soms bent u best gediend met een FF, een wat in onmin geraakte afkorting die tot onlangs niet verwees naar frequent flyer, maar wel naar full fare, wat aangeeft dat u voor een ticket gewoon de volle pot betaalt. Zo’n FF-ticket biedt een aantal voordelen ; makkelijk inwisselbaar en te wijzigen, maar ook recht gevend op een MPM of maximum permitted mileage, wat erop neerkomt dat u tussen de plaats van vertrek en uw bestemming meer afstand mag afleggen dan de gewone rechttoe-rechtaan-verbinding en dus verschillende stops mag inlassen. Maar de letterafkorting FF gaat tegenwoordig meestal gepaard met een P, want FFP staat nu voor frequent flyer programme.

Tegenover de FF-tickets hebben we de verschillende versies van goedkopere aanbiedingen die onder diverse namen aan de man/vrouw worden gebracht. Als pex of superpex bijvoorbeeld, wat duidt op ticketten die gekocht kunnen worden tot vlak vóór het vertrek. Maar ook als apex, wat dan weer verwijst naar een langer op voorhand gekocht biljet. In deze wereld geraakt u dus niet verder met het vragen naar een corporate rate of tarieven die hotels en andere dienstverleners toepassen voor klanten uit de bedrijfswereld.

Relatief nieuw in het jargon is het begrip code sharing, een kostenbesparende techniek waarbij twee vliegtuigmaatschappijen een gezamenlijke lijn onder hetzelfde vluchtnummer uitbaten. En tenslotte blijft er het bizarre letterspel op uw ticket. De tijd waarin F stond voor first class, B voor business en Y voor economy, is al lang voorbij. Luchtvaartmaatschappijen hanteren nu verschillende letters voor de diverse klassen. Zo wordt een eersteklaszetel aangeduid met een F, P of A. Vliegen in business gebeurt onder de letters J of C. En tenslotte kan elke letter van K tot en met de klassieke Y wijzen op een zeteltje achteraan in het vliegtuig, gewoon in economy.

ERIC DEPEUTER

Uw vliegtuigticket Vol acroniemen en vreemde vaktermen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content