Een nieuw tijdperk voor Zenith
Tien jaar geleden kon u nog een Zenith-horloge op de kop tikken voor 50.000 frank. Tegenwoordig betaalt u er minimaal 3000 euro voor. “Dat is de prijs van de vrijheid,” zegt de nieuwe baas Thierry Mataf.
Le Locle (Zwitserland)
Z enith viert volgend jaar zijn 140-jarige bestaan. Het huis uit het Zwitserse Le Locle, opgericht in 1865 door GeorgesFavre– Jacot, kende in zijn geschiedenis heel wat veranderingen. Maar de meest drastische ommezwaai is van vrij recente datum: in 1999 nam LVMH Zenith over van de toenmalige eigenaar, een bedrijfsleider uit de sector van de gereedschapsmachines.
Enkele maanden na de overname verliet ThierryMataf (39) zijn post als vice-president van Vins et Spiritueux LVMH en zijn directiekantoor bij Veuve Clicquot om voorzitter en artistiek directeur te worden bij Zenith. “De firma maakte nog op een zeer gedreven manier loopwerken, maar de passie om horloges te creëren, was er niet meer,” vertelt hij. “We fabriceerden aandrijvingen voor Rolex, Paneraï,VacheronConstantin en voor onszelf, maar in eigen huis plaatsten we uitstekende motoren in minder goede carrosserieën.”
Nieuw elan, nieuwe prijzen
De nieuwe baas van Zenith is van meet af aan duidelijk over zijn ambitie: “De ster van Zenith moet herrijzen!” Met een in de Zwitserse Jura zelden gezien dynamisme en gevoel voor show vatte Thierry Mataf de stier bij de horens. “Ik heb alles opnieuw uitgetekend, heb de bestaande kalibers verbeterd en wereldwijd zeventien filialen opgericht.”
Aangezien de resultaten van LVMH geconsolideerd worden en de politiek van de onderneming nooit werd gekenmerkt door transparantie, moeten we wel betrouwen op aanwijzingen. Maar die zijn behoorlijk positief. “Op drie jaar tijd heeft de onderneming een tweecijferige groei van de omzet kunnen realiseren,” stelt Thierry Mataf. “Tijdens diezelfde periode legde de zone Azië-Stille Oceaan beslag op 35 % tot 40 % van de omzet, kende Amerika zowel aan de Oost- als aan de Westkust een sterke ontwikkeling en blijft het potentieel in Europa enorm.”
Thierry Mataf zegt dat Zenith op dit ogenblik 10.000 horloges per jaar produceert en dat de productie haar maximale capaciteit nog niet heeft bereikt. In het pre-Mataf-tijdperk liet Zenith nog toe dat de liefhebber van mechanische horloges stukken kon aankopen tegen zeer redelijke prijzen – toch naar de normen van de Zwitserse horlogemakers. Tien jaar geleden kon u bijvoorbeeld nog een model op de kop tikken voor 50.000 frank. Tegenwoordig betaalt u minimaal 3000 euro voor een Zenith. “Ik heb inderdaad de prijzen opgetrokken. Niet omdat dat de marketingstrategie van LVMH is, maar omdat de huidige prijzen overeenkomen met die van de beste horlogemakers. Het is de prijs van de vrijheid, de prijs van nieuwe edele materialen en van nieuwe ledersoorten.”
De catalogus werd aanzienlijk uitgedund, net als het aantal verdelers van het merk trouwens. Zenith is erg veranderd. Jammer voor mensen met een dunne portemonnee, maar voor de anderen geldt in ieder geval dat nieuwigheden zoals La Grande Chronomaster Open (El Primero) of de gloednieuwe Grande Chronomaster XXT Tourbillon ware wonderwerkjes zijn waarvan de prijs niets ter zake doet.
De zoen van de sprookjesprins heeft meer dan één uitwerking gehad op de Schone Slaapster.
Serge Vanmaercke
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier