Een lekkere bries tegen de benen
Steeds meer bedrijven laten een eigen tartan ontwerpen. Uitsluitend ter decoratie van de directiekamer? Niks ervan. Modeontwerpers zien de kilt als een metafoor voor de nieuwe utopische mannelijkheid.
Copyright: Financial Times
Romeinse keizers poogden zichzelf onsterfelijk te maken met marmeren afbeeldingen. De moderne notabelen daarentegen zoeken naar onsterfelijkheid door hun eigen tartan te laten ontwerpen. Zo’n 10 % van de 3600 geregistreerde tartans wordt niet door clans besteld, maar door privé-personen.
Al is de behoefte aan onsterfelijkheid bij bedrijven allicht niet zo dringend als de lijfelijke drang naar onvergankelijkheid, toch zijn tartans als eerder vermelde erg in de mode. Er zijn er intussen al meer dan 600 geregistreerd, waaronder die van American Express, British Airways en Disney, dat opdracht gaf om een tartan te creëren voor Scrooge McDuck.
Bedrijven hebben baat bij een eigen tartan, zegt Brian Wilton van de Scottish Tartans Authority. “Kleed uw personeel of uw directiekamer aan zoals Bonnie Prince Charlie en u zendt een duidelijk signaal uit van stabiliteit, betrouwbaarheid, zuinigheid en schrander zakendoen.” Bovendien draagt het zijn steentje bij om de medewerkers te scharen achter de ondernemingsclan.
De hele procedure van het ontwerpen tot het weven van de nieuwe tartan neemt twee maanden in beslag. De vraag die dan nog overblijft, is wat je ermee aankan. Voor de mannelijke purist is het antwoord eenvoudig: een kilt mee laten maken.
Geen minikilt
De klanten van de koninklijke kiltmakers Dege and Skinner in Londen kopen kilts voor huwelijken en andere chique bedoeningen, maar toch houden kilts geen rekening met de mode. “In de jaren zestig heeft er nooit een minikilt bestaan,” zegt William Skinner. Hij geeft wel toe dat het klassieke model, dat net onder de ribbenkast gedragen wordt, iets te hoog is voor sommige jongelui. Er is dus nu ook een heupversie verkrijgbaar.
De volgende vraag is: wat draag je eronder? Dat hangt af van de persoonlijkheid. De traditionalisten houden het bij bloot, maar “er worden tartan onderbroeken verkocht voor de bedeesde types”, weet Skinner.
Modeontwerpers, van Hilfiger tot Gaultier, wenden de kilt aan als een metafoor voor de nieuwe utopische mannelijkheid. Niettemin verdoezelen ze vaak zijn Schotse afkomst door tartan te vervangen door bijvoorbeeld denim, om hem zo aantrekkelijker te maken voor de postmodernistische Bravehearts. Een voorbeeld: Robbie Williams. “Zijn seksualiteit wordt als veranderlijk beschouwd, maar hij wordt nog altijd afgeschilderd als een bierzuipende knul,” zegt Bolton.
En mocht iemand er nog aan twijfelen dat kilts mannelijke totems zijn, dan moet hij zijn slanke lendenen eens in een Utilikilt wikkelen. Dat kledingstuk werd ontwikkeld door de mecanicien Steven Villegas als alternatief voor de beklemmende, oververhitte broek. De Utilikilt verdrijft elk vermoeden van verwijfdheid door de utilitaire stoffen en het machosymbool bij uitstek: de gereedschapsgordel. “Enkel mannen die op seksueel gebied met beide voeten op de grond staan, trekken ze aan,” zegt Villegas.
Een tip voor uw volgende bijeenkomst van de Rotary Club?
Matthew Temple
“Enkel mannen die op seksueel gebied met beide voeten op de grond staan, trekken een kilt aan.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier