Een koude pint op een verwarmd terras

TERRASVERWARMING Corona gaf de sector een boost.

De terrassen zijn weer open, maar het weer is de horeca voorlopig niet welgezind. Een terrasverwarmer kan de redding zijn. Maar wie die nu nog moet zoeken, komt van een koude kermis thuis.

Er zijn diverse soorten verwarmingsapparaten: aan de muur hangende, staande en inbouwexemplaren voor de parasols. Bij wandapparaten moet u rekening houden met genoeg ruimte tussen de verwarming en de overkapping van het terras. En het terras moet ideaal gezien in zones worden verdeeld.

Terrasverwarming werkt doorgaans met infraroodstraling. “De wind heeft er geen invloed op en je verwarmt ook niet de lucht”, aldus Peter Goetgeluck van het Brugse Symo. Het voordeel van infraroodverwarming is ook dat je heel snel de warmte voelt, al na een seconde.

Infraroodstraling kan worden opgewekt door gasverbranding of op basis van elektriciteit. Elektriciteit is schonere energie en minder brandgevaarlijk. Veel hangt af van de kwaliteit van de spiegels die de warmte naar de klanten op het terras moeten stralen.

Symo plaatst vooral apparaten van 500 euro per stuk; daar komt wel nog de bekabeling en de plaatsing bij. Voor een toestel van 7600 watt van het Duitse merk Schwank moet u op 1200 euro rekenen, zegt Machiel Mondria, managing director voor de Benelux.

Leveringstijden

Peter Goetgeluck wijst op een aantal valkuilen. Ondernemers denken niet altijd na over de extra belasting van het elektriciteitsnetwerk die elektrische terrasverwarmers meebrengen. “We adviseren altijd om informatie in te winnen bij een elektricien. Er kunnen vier toestellen werken op één stekker, maar voor meerdere apparaten moet je het wel nakijken. Dat betekent vaak extra kosten.”

Sinds vorige zomer groeit de vraag naar terrasverwarmers. “Veel horeca-uitbaters willen hun terrassen uitbreiden”, zegt Goetgeluck. “Ook winterterrassen zijn nu een trend. Juli, augustus en september zijn in principe minder druk voor ons, maar dat was vorig jaar anders.” Goetgeluck merkt ook dat bij de leveranciers de vraag toeneemt. “De leveringstijden lopen op. Die gaan naar anderhalve maand à twee maanden.”

Bij de tweede lockdown merkte hij toch weer wat aarzeling. “Na de eerste golf hebben veel zaken geïnvesteerd in terrassen om langer open te kunnen blijven”, aldus Goetgeluck. “De horeca moet de stoelen buiten rendabel kunnen maken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content