Een koekje van westers deeg
De groeiende Chinese welvaart heeft een grote impact op de gewoonten van de Chinese bevolking. Dat biedt opportuniteiten voor de westerse bedrijven.
De Aziatische economieën worden de industriële zwaartepunten van de wereld. Vooral India en China zijn aan een indrukwekkende opmars bezig (zie p. 110 – 113). Die opgang en de toenemende welvaart maken dat de ontwikkelde landen vaak spreken over de ‘verwestersing van China’. Die is zeker aanwezig in het land, maar moet volgens Jeanne Boden, de auteur van ‘Mindmapping China’ (Taal, discours en reclame in China, ASP 2010; ChinaConduct.com) toch enigszins worden gerelativeerd.
Rijke traditie
“Het is belangrijk om niet alleen te kijken naar bepaalde zaken die China van het Westen overneemt, maar ook hoe het land zijn eigen rijke traditie – die enkele decennia geleden moest worden vernietigd – opnieuw omarmt”, legt Boden uit. “Bovendien is het belangrijk de ‘verwestersing’ niet alleen te bekijken vanuit het oogpunt van de westerling. Het is waar dat jonge Chinezen beïnvloed worden door het Westen, al is het Westen niet de enige factor die invloed op hen heeft. Koffie en wijn behoren onder meer tot het nieuwe leven van de jonge Chinezen in steden zoals Sjanghai en Beijing, maar in het grootste deel van China is daar nog niets van te bespeuren.”
Ook de eetgewoonten zijn volgens Jeanne Boden veranderd, maar ook op dat vlak moet de verwestersing gerelativeerd worden. “Het is waar dat de eetgewoonten zijn veranderd, maar dat betekent niet louter een overname van de westerse gewoonten”, zo luidt het. Boden haalt daarbij het voorbeeld van McDonald’s aan. “Fastfoodketens hebben een immens succes omdat het concept in China nieuw is, maar je ziet al een tendens waarbij men zich opnieuw van fastfood afkeert. Na het ‘openen’ van China was de hang naar het westerse groot, maar de verafgoding van het Westen is al sterk verzwakt in vergelijking met vijftien tot twintig jaar geleden.”
Opportuniteiten
De Chinezen nemen heel wat over vanuit het Westen, maar het is belangrijk om ook te bemerken dat hedendaags China heel diep in de Chinese traditie geworteld is. “Ons eurocentrisme is zo sterk en het is dweilen met de kraan open om ertegen in te gaan. Toch wordt het tijd dat we onze ogen openen voor wat er aan de gang is”, verduidelijkt Boden. “Toen Volvo enkele weken geleden werd overgenomen, kreeg ik opeens weer allerlei telefoons met de vraag hoe het kwam dat China ‘plots’ zo sterk was geworden. Dat is echter al decennia aan de gang! We willen het gewoon niet zien.”
Toch kan de westerse wereld sterk inspelen op het feit dat de rijke welvarende Chinezen hun rijkdom tentoon willen spreiden. De sterke van China is niet te onderschatten. Ondanks de concentratie van ‘nieuwe’ Chinezen in de grotere steden, zijn de groeimogelijkheden voor de westerse bedrijven in China enorm. We namen contact op met Lotus Bakeries en Adidas en vroegen hen naar hun visie op de ‘verwestersing van China’ en het economische voordeel dat ze eruit kunnen halen. (C)
Door Ken Van Weyenberg
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier