Een kleine vis in een grote bokaal

De Antwerpse goederenbehandelaar Wijngaard Natie neemt Trans Polymer International over. De nichespeler zet daarmee zijn diversificatiestrategie voort.

Brantano heeft overal winkels. Maar dat belet niet dat er bij Van Loock in Zandhoven ook veel volk over de vloer komt. Wij spelen een vergelijkbare rol,” meent algemeen directeur Peter Van den Eynde van Wijngaard Natie(WGN). De doelgroep van de Antwerpse goederenbehandelaar zijn naar eigen zeggen de klanten die hogere eisen stellen.

Aan de oorsprong van WGN liggen de melkmannen, de havenarbeiders die destijds actief waren op de Melkmarkt. De eerste officiële sporen van het bedrijf dateren van 1864. Het was toen nog gevestigd in de Wijngaardstraat, waaraan het zijn naam dankt. Inmiddels haalt de groep een geconsolideerde omzet van 685 miljoen frank, een cijfer waaraan Van den Eynde dit jaar nog 10% wil toevoegen.

Toch blijft WGN al bij al een kleine vis in de grote havenbokaal. En dat is een bewuste keuze. Van den Eynde: “In de jaren tachtig probeerden wij aansluiting te krijgen met de groten: Hessenatie, Noord Natie, Seaport Terminals en Antwerp Combined Terminals. Maar toen we met het Eco Center startten, besloten we nergens té groot in te worden, zodat we tijd hebben voor persoonlijk contact met de klant. Wij diversifiëren in allerlei activiteiten, zolang er maar een band is met goederenbehandeling.” Zo ging WGN onder meer een joint venture aan met een Zuid-Europese partner om chemicaliën van buiten Europa in te voeren en te verdelen over het oude continent.

Ziek kind.

Met Trans Polymer International (TPI) haalt Wijngaard Natie een ziek kind in huis. Het voormalige dochterbedrijf van Nedlloyd/Danzas Chemicals, op zijn beurt een onderdeel van Deutsche Post, was in 1998 goed voor 1,5 miljoen frank verlies op een omzet van 59,129 miljoen frank. Het eigen vermogen stond voor 26,96 miljoen in het rood, terwijl er een kleine cashdrain was.

Het kapitaal van TPI werd inmiddels opgetrokken tot 34,75 miljoen frank. Ook werd er een nieuwe activiteit opgestart: een opzakinstallatie voor titaandioxide. Voorts verwacht Van den Eynde heel wat van administratieve en operationele synergieën: nieuwe klanten, maar ook het productiever inzetten van de arbeiders in de verschillende vestigingen van de groep.

Vliegende natie.

Wijngaard Natie heeft naast een kleine vastgoedpoot vier hoofdactiviteiten: stouwerij ( Antwerp Stevedoring International), goederenbehandeling en -opslag (WGN met onder meer Eco Center, TPI), transport (WGN) en de opvolging van goederenstromen ( Wijngaard Natie Havenbedrijf). In dit laatste kader opereert het bedrijf als zogenaamde ‘vliegende natie’ voor onder meer transformatorenbouwer Pauwels Trafo en machinebouwer Caterpillar. Dat wil zeggen dat WGN op verschillende kaaien in de haven goederen lost, laadt en controleert. De filosofie is dat elke soort dienstverlening zo wordt georganiseerd dat ze onafhankelijk kan functioneren.

Antwerp Stevedoring International werd opgericht begin 1996. Belangrijkste trafiek is de import en distributie van steel bars (hoogwaardig rondstaal voor de machine-industrie) uit Rusland. Er lopen zes regelmatige lijndiensten aan, drie uit Rusland, twee uit West-Afrika en één uit Turkije. In totaal werd vorig jaar 350.000 ton overgeslagen. Daarnaast is er een 20.000 vierkante meter groot container freight station (waar containers worden gelost en geladen).

Eco Center.

Meest opvallende dochter is het Eco Center. Het centrum werd in 1992 samen met AP Míller opgericht, maar de Deense reder is inmiddels uitgekocht. Het Eco Center omvat in totaal 16.000 vierkante meter magazijnen waar milieuonvriendelijke producten worden opgeslagen: pigmenten, kleurconcentraten voor plastics, chemicaliën, kruiden, voedingsadditieven… Het Eco Center wordt dit jaar met twee keer 4000 vierkante meter uitgebreid, een investering van in totaal 80 miljoen frank op een totaal investeringspakket voor 2000 van 95 miljoen frank. Daarnaast wordt er een tweede container freight station aangebouwd, dat in april 2001 klaar moet zijn. “Net op tijd om de overflow mee te pikken van het Deurganckdok, het nieuwe containerdok dat ten zuiden van Doel wordt gebouwd.”

l.h.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content