Een keikop, maar geen bierbuik
Hij had een café tegenover de kroeg van Steve Stevaert, maar uiteindelijk bekeerde Jan Franssens zich tot het beton. Nu is hij voorzitter van de beroepsfederatie.
Een kroeg openhouden, is een goede leerschool voor het zakenleven en voor de omgang met mensen.” Jan Franssens, directeur new business development van de groep Echo, is de nieuwe voorzitter van de Federatie van de Betonindustrie ( Febe).
Eigenlijk is het een beetje per toeval dat deze joviale man zijn carrière in de beton- industrie heeft opgebouwd. Franssens, een volbloed Limburger, is ontegensprekelijk een echte bon-vivant. Gulzig? “Neen, wel gastronoom. Had ik niet in het zakenleven gezeten, dan was ik zeker musicus of kok geworden.”
Jan Franssens werd in 1956 in Houthalen geboren en geeft toe een nogal “ongedisciplineerd” karakter te hebben. Na zijn middelbare studies volgde hij geenszins het voorbeeld van zijn grootvader, die arts was, of van zijn vader, die in de advocatuur zat. Na zijn afzwaai uit het leger opende hij een café in Hasselt, vlak tegenover dat van Steve Stevaert, de voorzitter van de SP.A. Hij huwde in 1981 en opende datzelfde jaar een tweede zaak. Vijf jaar tapte hij speciale bieren en in die periode werd hij ook vader van een dochter. In 1986 verkocht het gezin de zaak en begon Franssens bij Echo als verantwoordelijke voor de afdeling schuldvorderingen.
Echo is gespecialiseerd in het vervaardigen van prefab vloeren in cellenbeton (elf vestigingen in Europa) en in machinebouw. De groep noteert een omzet van 80 miljoen euro en stelt 650 mensen tewerk. Maar hoe stapt iemand van het bier naar het beton? “Wij wilden ons leven radicaal omgooien. Voor Echo waren de Duitse en de Franse markten relatief nieuw en ik kon me goed behelpen in verschillende vreemde talen.”
Een jaar later mocht hij zich algemeen directeur van Echolux noemen. Tussen 1991 en 2000 was hij directeur sales & marketing van de groep. In 1998 werd hij bestuurder en adjunct algemeen directeur van het Nederlandse dochterbedrijf en zaakgelastigde van het Franse filiaal van de groep. En sinds 2003 is hij bij Echo de new business development manager.
Franssens wil de strategie van Febe rond vier polen ontwikkelen: de financiële gezondheid van de federatie, de diensten voor de leden verbeteren, het imago van beton opwaarderen en de oneerlijke concurrentie bestrijden.
François-René Dechamps
Na zijn afzwaai uit het leger opende hij een café, vlak tegenover dat van Steve Stevaert.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier