Een gevoel van maatschappelijke relevantie
“Mijn carrière liep altijd op wieltjes”, grapt Christian Lambert, sinds enkele maanden managing director van de autodeler DriveNow. “Vrij letterlijk zelfs.” Zijn eerste professionele stappen zette hij in de truckbusiness. Eerst bij DAF en daarna bij Renault Trucks. Daarna volgde een intermezzo van drie jaar bij een data- en softwarebedrijf. In 1993 stapte de vader van twee zonen over naar BMW Group. “Tien jaar was ik verkoopdirecteur bij BMW Belux”, legt hij uit. “Voor ik in die functie terechtkwam, werkte ik twee jaar lang in München op de centrale strategieafdeling van BMW. Dat bood me de kans aan nieuwe projecten te werken.”
“Voor BMW werken heeft veel met goesting te maken”, vervolgt hij. “Het bedrijf biedt kansen aan wie zin heeft nieuwe zaken aan te pakken. Je moet natuurlijk bereid zijn de uitdaging aan te gaan en je te engageren er met de nodige energie aan te werken en oplossingen aan te reiken. Cruciale eigenschappen daarbij zijn een goed inzicht, een juiste dosis assertiviteit om je ideeën met anderen te delen en zo nodig een hiërarchie te overtuigen de budgetten vrij te maken, de organisatiestructuur in het leven te roepen en daarvoor de juiste mensen aan te trekken.”
Is de autodeler DriveNow leiden zo’n opportuniteit? “Absoluut”, antwoordt Lambert. “Autodelen als businessontwikkeling geeft je een gevoel van maatschappelijke relevantie. Het is een typische start-up. De middelen zijn beperkter, maar daar staat dan weer een groter belang van creativiteit tegenover. We werken ook met een kleiner team, waardoor de focus ook erg op een hechte band ligt. Het is zo’n functie die je – zeker in het begin – een gezonde dosis stress bezorgt. Onvermijdelijk ook twijfels, maar dat scherpt dan weer je mentale weerbaarheid aan. En hoeft het gezegd dat de voldoening nog zo groot is wanneer je tot een resultaat komt?”
MV
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier