Een der laatste Mohikanen

PEUGEOT 308 1.5 BLUEHDI

Halfweg vorig jaar serveerden we in deze rubriek een test met het prototype van de nieuwe Peugeot 308 SW, de breakversie van die middenklasser. Ondertussen staat zowel de break als de berline in de showroom en trokken we op pad met die laatste. We kozen daarvoor eens niet de hybride versie die een benzinemotor combineert met een elektromotor en een oplaadbare batterij, maar voor een uitstervend ras: de turbodiesel. Nee, niet omdat diesel over pakweg tien jaar helemaal uit het Europese autolandschap verdwenen zal zijn. Wel omdat diesel nog altijd wordt aangeboden en zowel qua autonomie, zuinigheid als rijplezier doorgaans de betere versie blijkt, telkens als een nieuw model met tal van aandrijfversies wordt gelanceerd. Het blijft met voorsprong de beste optie voor veelrijders, als we even geen rekening houden met de fiscaliteit.

De nieuwe 308 rijdt heerlijk met die turbodiesel. We hielden er een gevoel aan over, dat we over pakweg zeven jaar, als elektrisch rijden de facto verplicht wordt in Vlaanderen, als nostalgie zullen omschrijven.

Met een normale rijstijl hielden we het bij een gemiddeld verbruik van 5,1 liter. Waren we voor een economy run gegaan, dan waren we moeiteloos in de buurt van het normverbruik beland: een eind onder de 4 liter. Het rijgevoel en de handzaamheid van deze berline bevestigen al het goeds dat we vorig jaar al vermoedden toen we het prototype bestuurden: een voortrein die zich vastberaden en snedig in de bocht laat zetten als het wat harder mag, en in alle omstandigheden in het asfalt blijft bijten. De remmen voelen veel progressiever aan dan in de hybride versie waarmee we vorig jaar reden: je voelt de auto en zijn vertraging goed aan als je rechtervoet op de middelste pedaal gaat, vooral als je al een keertje forser in de ankers moet. Het comfortgevoel zit ook snor. Het onderstel gaat behoorlijk doeltreffend om met oneffenheden in het wegdek, zelfs als er achterin nog eens twee of drie volwassenen zitten. De enige stoorzender is de dieselmotor, die behoorlijk lawaaierig uit de hoek komt bij koud weer. Dan is het wachten tot hij helemaal op bedrijfstemperatuur is vooraleer hij zijn discretere aard laat zien.

Het interieur verraadt dat Peugeot nog wat meer richting premium wil opschuiven. De gebruikte materialen en afwerking zijn helemaal op het niveau van de compacte modellen in het gamma van Mercedes, BMW of Volkswagen.

Motor: 4-cilinder turbodiesel, 1.499 cc, 130 pk bij 3.750 t/m, 300 Nm bij 1.750 t/m

Prestaties:

Topsnelheid: 200 km/u

0-100 km/u in 10,5 sec.

Normverbruik: 4,3 liter/100 km

Testverbruik: 5,1 liter

CO2: 114 gr/km

+ Rijplezier

– Koude diesel lawaaierig

Instapprijs: 28.500 euro

2 x 308

1. Dat diesel niet langer de belangrijkste brandstof is, blijkt uit de keuze in vermogen die Peugeot aanbiedt. Pakweg vijf jaar geleden waren er van de diesel minstens twee of drie versies geweest, met verschillende vermogens. Nu is er maar één van 130 paarden. Daarnaast is er nog een klassieke benzinemotor, met een driecilinder van 1,2 liter en 110 of 130 paarden. In deze tijden van beperkte uitstootnormen hoopt Peugeot de 308 vooral te verkopen als plug-inhybride. Die is er in twee vermogensniveaus: 180 en 225 paarden. De officiële emissie van die twee blijft beperkt tot 26 gram per kilometer. Met volledig opgeladen batterij is het mogelijk om dik 55 kilometer zuiver elektrische te rijden.

2. Samen met Citroën, DS en Opel, waarmee het de PSA-Groep vormde, zit Peugeot nu in de grote Stellantis-groep. Dat is het resultaat van een fusie met de FCA-groep van Fiat, Alfa Romeo en Jeep. Het impliceert een nog efficiënter gebruik van gemeenschappelijke onderdelen. Zo staat de 308 op een nieuw platform dat ook wordt gebruikt voor de onlangs gelanceerde Citroen DS4 en de nieuwe Opel Astra. Later zullen ook nieuwe modellen van Alfa Romeo en Jeep op dat platform belanden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content