Een collectie conversaties
Het modemerk H&M gelooft in synergie. Op 3 november lanceert het de Kenzo x H&M-collectie.
De Kenzo-designers Humberto Leon en Carol Lim lichten de samenwerking toe: “Fashion is fun.” Zij spraken exclusief met Trends Style.
Waarom wilden jullie samenwerken met H&M?
Humberto Leon: “Omdat je aan een samenwerking met H&M zoveel plezier beleeft. En het geeft ons de kans om iets groots en sterks te realiseren; bovendien iets wat mensen zich kunnen veroorloven. We blikten terug op vorige initiatieven van die strekking en we zagen hoeveel voldoening de partners van H&M daaruit hebben geput. Zoals de verbluffende trouwjurk die ze samen met Viktor & Rolf in de markt zetten.”
Carol Lim: “Voor de allereerste samenwerking met H&M stonden we in de rij met Karl Lagerfeld. Ik herinner me nog het wachten, buiten voor de H&M-boetiek in SoHo, New York. Iedereen was zo opgewonden, de energie knetterde in de lucht. We wensten dat de mensen net zoveel fun met Kenzo zouden hebben.”
INNOVATOR EN NON-CONFORMIST
Wat is de achterliggende idee van de collectie?
HL: “We mikten op een conversatie in drie dimensies met Kenzo Takada, de oprichter van Kenzo. Wij aan de ene kant, hij en hoe hij ermee was begonnen aan de andere kant. We hadden nog nooit iets gedaan met de archieven van Kenzo. Dit project leek ons het perfecte uitgangspunt voor een combinatie van storytelling en pure fun. Speciaal voor H&M wilden we naar de historiek van Kenzo kijken met ogen uit de 21e eeuw.”
CL: “Veel jonge mensen verkeren in de waan dat Humberto en ik Kenzo vijf jaar geleden hebben opgestart. Ze kennen de story van Kenzo Takada niet, ze bevroeden niet hoe revolutionair zijn mode was in het Parijs van de jaren 70. In volle vrijheid brak hij met alle regels. Hoe extatisch was dat: pure fashion die je in het dagelijkse leven kon dragen. Zijn stijl is nog altijd relevant.” Wat weten jullie over Kenzo Takada?
CL: “Hij was een innovator en een non-conformist. Kenzo Takada kwam vanuit Japan in Parijs en bepaalde daar zijn eigen agenda met zijn visie op wat mode voor hem moest zijn. Hij had zijn eigen winkel, dus kon hij vrijelijk experimenteren, spelen met vormen en proporties, hij beleefde gewoon fun aan fashion. Vrouwen die zijn kleren droegen, zagen er very stylish uit, en toch leek het allemaal zo moeiteloos.”
HL: “Als je in de archieven van Kenzo duikt, merk je pas hoeveel hij heeft gedaan. Oké, hij is beroemd om z’n prints, maar er is zoveel meer. Zoals zijn ruches die we met deze collectie echt willen fêteren, zijn kralen in jersey, zijn eerste vals-bont-stukken die zeer extreem waren. Kenzo Takada experimenteerde voortdurend met mode. Het is die speelsheid die we in de Kenzo x H&M-collectie willen vatten.”
Hebben jullie hem ooit ontmoet?
HL: “Toen we in 2011 bij hem in dienst kwamen, schreven we een brief naar hem. We vertelden hem dat we het geweldig vonden om voor zijn label te mogen werken. Dat we ons vereerd voelden, en dat we zo van zijn werk hielden. We schreven dat we hoopten dat hij tevreden over ons werk zou zijn, en dat hij zou toejuichen welke richting we aan Kenzo wilden geven. Na onze eerste show schreef hij ons terug om ons te bedanken voor de energie die we in het huis hadden gepompt. Sindsdien was hij aanwezig op bijna al onze shows.” CL: “Laatst interviewden we hem. We hadden een hele lijst vragen voor hem, maar hij had ook een hele lijst vragen voor ons. Hij wou evenzeer weten hoe Humberto en ik samenwerkten als wij zijn verhalen wilden horen. Het was boeiend om hem te horen praten over de jaren 70 en 80, over hoe fashion was in heel andere tijden. Hij is een ontzettend vriendelijke en genereuze man. We zijn blij dat we zijn erfenis mogen uitvoeren.”
We brengen globale invloeden samen om iets te creëren dat nieuw, speciaal en relevant is.
ALLES KAN, HAVE FUN
Waar staat Kenzo vandaag voor?
HL: “Van bij het begin hebben we altijd veel respect voor het huis getoond, maar we drukken er wel onze eigen stempel op. We hebben aan het merk een nieuwe realiteit toegevoegd, een realiteit die aansluit bij hoe mensen van overal in de wereld zich tegenwoordig kleden. Uit het erfgoed van Kenzo namen we de prints mee, het exuberante, de vreugde, en daar gaven we een 21e-eeuwse draai aan. Net als Kenzo Takada brengen we globale invloeden samen om iets te creëren dat nieuw, speciaal en relevant is. Toen we begonnen, verkocht Kenzo geen sweatshirts, terwijl dat voor ons iets natuurlijks was, iets wat we altijd droegen.”
CL: “We krijgen nog altijd een kick als we mensen met een sweatshirt van Kenzo zien. We vinden het zalig dat je met fashion een gevoel van community kan genereren, een soort van globale stam. Van bij de start wilden we een hoog democratisch gehalte voor onze bijdrage aan Kenzo. Wij denken na over de manier waarop mensen vandaag hun leven leiden.”
Hoe werkten jullie die ideeën uit voor specifiek Kenzo x H&M? HL: “Kenzo x H&M is speelser en trotser dan wat we ooit voordien voor Kenzo deden. We benaderden deze collectie een tikkeltje anders dan we gewend zijn. Dit project gaf ons de ruimte om over pure fashion te denken en te dromen. We stopten er onze prints in maar ook die van Kenzo Takada; onze look maar ook zijn look. Daarmee willen we zeggen: alles kan, gooi het maar allemaal door elkaar en have fun. Het mooie is dat niets van deze collectie al in een vorige lijn bestond. Echt waar, we hebben deze collectie voor H&M in zijn puurste vorm ontworpen. Dat schenkt ons veel genoegdoening. Misschien heb je al eens iets gekocht van onze Kenzo-collecties, of van die van Kenzo Takada, maar iets uit deze Kenzo x H&M-collectie – nee, dat heb je gegarandeerd nog niet.”
Met deze collectie willen we een sterk statement maken. Doe het onverwachte.
CL: “Elk stuk uit deze collectie resulteert uit een conversatie tussen ons en Kenzo Takada. Niets komt rechtstreeks en ongefilterd uit de archieven. Of we nu opteerden voor onze iconische prints of het vroegere design opfristen om in onze taal te integreren: alles kreeg de interpretatie van een conversatie met Kenzo Takada. Die conversaties bestrijken vier decennia, en toch zijn ze alive-and-kicking.”
DE HELE WERELD FEEST
Voor wie is de Kenzo x H&M-collectie?
CL: “We willen er de generaties mee doorkruisen. We vinden de gedachte verrukkelijk dat een tiener van 15 met een stuk uit deze collectie voor het eerst een Kenzo zal dragen. Vervolgens denken we aan jonge mensen tussen 20 en 30 die Kenzo hebben sinds Humberto en ik bij het label zitten. Ten slotte heb je nog de generatie die het geluk kende om Kenzo Takada bewust te hebben meegemaakt: die mensen proeven in deze collectie allicht de smaak van zijn erfenis. Ze kunnen opnieuw de prints en stijl dragen waaraan ze vroeger al verslingerd waren.” HL: “We zien deze samenwerking als een feest. We vieren het werk van Kenzo Takada. Evengoed is het een feest van fashion, en we vieren ook de vreugde die je kan beleven aan wat je draagt. Een feest over de hele wereld, en alle mensen feesten op hetzelfde moment. Met deze collectie willen we een sterk statement maken. Doe het onverwachte. Als we in de komende maanden het verhaal van Kenzo x H&M vertellen, zullen de verrassingen elkaar opvolgen.”
TEKST BEN HERREMANS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier