Een boekje van 2500 euro

RestoPass wordt voortaan ook in Vlaanderen verspreid. Het boekje met kortingbonnen werd overgenomen door Euromill Invest. Dat maakte ook een versie met bons voor kledij en wellness.

RestoPass is de uitvinding van twee jonge Brusselse consultants. Ze brachten het concept in 2008 op de markt. RestoPass houdt het midden tussen een geschenkbox, een bonnenboekje en een groepsaankoop. Het kost 49 euro of 89 euro voor de gastronomische versie. Binnenin staat een lijst van restaurants die 30 procent korting aanbieden en 20 procent voor de gastronomische versie, exclusief drank.

In tegenstelling tot cadeaubonnen als Bongo, waarbij je kiest uit een van de vermelde restaurants, krijg je met je RestoPass korting in elke zaak. Anders dan bij sites als Groupon, eet je met je RestoPass geen vast menu, maar à la carte. In theorie kan je meer dan 2500 euro besparen als je in elk van de 50 restaurants de maximale korting van 50 euro krijgt. Dat maximumbedrag haal je als je in groep gaat eten, want de RestoPass geldt voor de hele tafel.

Niet winstgevend

Tot nog toe was het concept niet rendabel. Er was te weinig verkoop om de hoge ontwikkelingskosten te dekken. Het vroegere management wilde een community uitbouwen, maar dat vergde investeringen in content en ledenwerving. Het was ook de bedoeling om de RestoPass te lanceren in Parijs en Barcelona. Met wat meer tijd hadden die projecten misschien kunnen aanslaan, maar volgens Cathy Roelandts, die de pr doet voor het merk, genereerden de amper 5000 aangeboden passeste weinig omzet om het product winstgevend te maken.

De productie van de gidsen kost niet veel, maar de uitrol van het concept is vrij duur. Om op termijn geen royalty’s te hoeven betalen, moest Euromill Invest het concept integraal kopen van de twee oprichters, voor een niet nader genoemd bedrag. Vervolgens moesten de Brusselse partners ermee instemmen het product zowel regionaal als thematisch te verbreden.

Euromill is een kmo uit het Groothertogdom Luxemburg, in handen van de Brusselse marketingexpert Louis Raes. Hij werkt met een team van zes medewerkers, die ook een e-shop opzetten en klaarstaan om alle logistieke vragen te beantwoorden. Euromill trok honderdduizenden euro’s uit voor de uitwerking van het ruimere verspreidingsmodel, dat de RestoPass nieuw leven moet inblazen.

Naar 100.000 exemplaren

Het RestoPass-team probeert de restauranthouders te overtuigen met het grote aantal potentiële klanten. Ook al is het moeilijk te zeggen hoeveel trouwe klanten de RestoPassoplevert, feit is dat Brusselse restaurants als La Manufacture, le Coach en Les Larmes du Tigre hun deelname jaar na jaar verlengen. Zij zijn duidelijk tevreden over 50 tot 120 extra aantal klanten per maand, volgens het RestoPass-management. Nogal wat restauranthouders vinden dat aantal bevredigend, zonder te hoeven vrezen dat hun zaak overspoeld wordt door kortingjagers.

Euromill paste het marketingconcept grondig aan. Het gros van de deelnemers heeft ingestemd met een forse oplagestijging van de RestoPass. Terwijl de vorige edities op 5000 exemplaren uitkwamen, verspreidde de nieuwe eigenaar er om te beginnen 10.000 per regio. De gastronomische luxe-editie houdt het op een oplage van 6000 exemplaren. Het grote nieuws in de editie 2013-2014 is de diversificatie. Voortaan hebben ook Vlaanderen, Wallonië en Luxemburg een editie. Samen zijn de passen goed voor 186 restaurants in België.

De diversificatie gebeurde niet alleen geografisch. Euromill lanceerde ook een FashionPass voor kledingwinkels en een ZenPass voor wellnesszaken. Ook hier krijgt elke regio zijn editie. Euromill trok 144 modezaken en 78 wellnesscentra over de streep. Voor het seizoen 2013-2014 gaf Euromill Invest 100.000 bonnenboekjes uit en wist het bedrijf 485 partners aan zich te binden.

Om de boekjes verkocht te krijgen, hebben de nieuwe eigenaars het concept wat grootser aangepakt. In het verleden was de RestoPass alleen verkrijgbaar in boekhandels en hippe Brusselse zaken. Voortaan vind je de boekjes ook in de grootdistributie. De grote uitdaging blijft het concept uitleggen aan de consument, zonder groot marketingbudget. Als het concept echt van de grond komt, wil DealPass nog meer producten lanceren. Zo zitten er al een LovePass en een GolfPass in de pijplijn.

CHRISTOPHE CHARLOT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content