Een bedrijf van stand

Op FTI Technoland bouwde Publiganda de stands voor Flanders Language Valley, het VEV en het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. En straks staat de Gentse standbouwer alweer te pronken in Duitsland, Frankrijk en zelfs Singapore.

Een typisch Vlaamse kmo kan je Publiganda niet noemen: eigenaar-bedrijfsleider Koen Bogaert haalde vorig jaar de consultants van Ernst & Young binnen. In heel wat kmo’s is de drempel voor dit soort adviseurs te hoog. Maar Bogaert, die zelf managementervaring opdeed bij de Vlerick Leuven Gent Management School, wou de structuur van zijn bedrijf aanpassen aan de snelle groei. In vijftien jaar tijd verzevenvoudigde de omzet tot 237 miljoen frank.

TRENDSETTER.

“Een tiental jaar geleden werkten we met een projectleiderstructuur, waarbij de leider van het team aan mij rapporteerde,” verklaart Koen Bogaert. “Aangezien we snel groeiden, leidde dit evenwel tot te veel rapporten en een inefficiënte bedrijfscommunicatie. Dus hebben we vorig jaar een nieuwe middle-managementstructuur uitgedokterd. Die begint nu haar eerste vruchten af te werpen. Bovendien hebben we met Dimensys een aparte business-unit opgericht, die zich vooral concentreert op het ontwerpen van winkelinrichtingen en -displays.”

Publiganda, dat 44 personeelsleden telt, kan zich daardoor beperken tot standbouw. Het doet dat vooral voor Belgische ondernemingen, maar Bogaerts bedrijf volgt de klanten wel mee naar het buitenland. Zo bouwt de Gentse onderneming deze maand de stand van rubberfabrikant Gates Europe op de Hannover Messe en de stands van Libeltex, Draka en Radium Foam op de Interzum-meubelbeurs in Keulen. In mei staat een reis naar Singapore op het programma om de stand van Agfa-Gevaert op de Printec-beurs te realiseren, terwijl Publiganda in juni instaat voor de stand van tapijtenwever Van De Wiele op de ITMA-textielbeurs in Parijs.

Ongeveer 70% van zijn stands maakt Publiganda via de traditionele houtbouw op maat. Voor de overige 30% wordt de zogenaamde systeembouw toegepast: dit is de standconstructie met aluminiumprofielen en herbruikbare componenten.

Werner Sevenans van concurrent D&P Standbouw heeft er geen moeite mee te erkennen dat Publiganda een trendsetter is in de sector. “Qua omzet situeert de onderneming zich in de kopgroep van een handvol bedrijven, die wordt aangevoerd door het Waverse Conceptexpo (436 miljoen frank omzet). Tot die kopgroep behoren ook Pro-Sigma uit Court-Saint-Etienne en het Brusselse Primo-Somadec. Daarachter komen dan ondernemingen als Seghart, D&P en Free Design.”

Publiganda bestaat al meer dan vijftig jaar. Het bedrijf profileerde zich na zijn oprichting in 1948 aanvankelijk als evenementenbureau, maar al gauw specialiseerde het zich in het bouwen van stands voor beurzen. Vooral sinds het eind van de jaren zeventig kende de standbouwer een steile opgang, mede door de faillissementen van een aantal grote Brusselse standbouwers zoals de firma Jansens.

Bogaert werkte in die tijd al als vertegenwoordiger voor Publiganda, na enkele korte werkervaringen in de reclame- en public-relationssector. Hij combineerde zijn job met een managementopleiding aan de Vlerick School. Midden de jaren tachtig – toen het bedrijf wat begon te slabakken – kwam Bogaert als bestuurder-directeur aan het roer van de onderneming. Onder zijn leiding werd het sputterende bedrijf omgeturnd tot een bloeiende onderneming, die zijn omzet op vijftien jaar tijd kon verzevenvoudigen.

SHOW.

Koen Bogaert staat dicht bij zijn personeel en zijn stokpaardje is dan ook het principe van de omgekeerde piramide. Bogaert: “Meer nog dan andere sectoren vergt de tentoonstellingssector een grote zelfstandigheid en flexibiliteit van de werknemers. Ten eerste wacht een congres natuurlijk niet op de afwerking van één bepaalde stand, ook al is er soms maar een erg korte opbouwtijd voorzien. The show must go on, wat ook de weersomstandigheden of de beschikbare materialen zijn. Daarenboven is de tentoonstellingssector erg seizoensgebonden: op de ITMA-beurs in Parijs na, vinden alle belangrijke Europese beurzen plaats van september tot april. Om de piekmomenten de baas te kunnen, delegeer ik veel.”

De nieuwe werknemers, voor het grootste deel binnenhuisarchitecten, krijgen bovendien een polyvalente technische opleiding in het bedrijf zelf. “De bouw van een stand is de jongste twintig jaar veel complexer geworden, onder meer door de introductie van nieuwe materialen,” zegt Koen Bogaert. “Het prijskaartje van zo’n stand kan oplopen tot enkele tientallen miljoenen frank. Vandaag is een standbouwer verantwoordelijk voor de volledige presentatie van de stand, gaande van de constructie zelf tot het meubilair en de audiovisuele apparatuur. Daarom beschouwen we ons eerder als een dienstverlenend dan een productverlenend bedrijf.”

EVB

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content