Een abonnement voor alles
Heilige graal
Het is de natte droom van veel bedrijven om de producten of diensten die ze verkopen in de vorm van een abonnement aan te bieden. Het is vaak wel duur om nieuwe klanten aan te trekken, en niet alle klanten zijn even trouw. Ook het behouden van bestaande klanten kost handenvol geld.
Nieuwe technologie
Van de bedrijven die het afgelopen jaar naar de beurs kwamen, hebben verscheidene een businessmodel dat gebaseerd is op een abonnement, waaronder de muziekstreamingdienst Spotify, Dropbox, dat gespecialiseerd is in de opslag van data in de cloud, en Hello Fresh, dat maaltijdboxen aan huis levert. Heel wat abonnementen ontstaan door nieuwe technologie.
Van muziek tot wasmachines
Het succes van muziek- en vi- deostreaming inspireert een brede waaier van bedrijven. In Nederland hebben bedrijven het gebruik van huishoudelijke apparaten zoals wasmachines, droogkasten, koffiezetapparaten en afwasmachines in een abonnementsformule gegoten. Na auto’s worden nu ook fietsen geleased. Maar 40 procent van de Europeanen ziet het nut van abonnementen op tastbare goederen nog altijd niet in, leert een recente studie van ING.
5 procent van de consumptie
Ongeveer 5 procent van de consumptie van de Europese gezinnen gaat naar abonnementen, in de eerste plaats voor internet, mobiel en vast telefoneren en televisie. Als mensen een abonnement nemen op consumeerbare goederen zoals toiletpapier, dan doen ze dat vooral voor het gerief. Het toiletpapier zal nooit op zijn, en misschien is het zelfs goedkoper dan eenmalige aankopen in de winkel. Voor duurzame consumentengoederen nemen ze vooral een abonnement voor het onderhoud.
350 miljard euro
is de omvang van de Europese abonnementeneconomie, volgens schattingen van ING. Een gemiddeld Europees gezin spendeert 130 euro per maand aan abonnementen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier